החל משנת 2007, היטלי ההטמנה אשר משלמים אתרי פסולת בישראל מועברים לקרן לשמירת הניקיון, המנוהלת במשרד להגנת הסביבה. גם הכנסות ממיסים וקנסות שמקורם בחוקים שונים – כגון חוק השקיות, חוק האריזות וחוק הפיקדון – מועברות לקרן. תקבולי הקרן משמשים להבטחת אמצעים כספיים לקידום שמירה על הניקיון, טיפול בפסולת ומניעת השלכתה ומיחזור.
הדבר הזה משיג שתי מטרות: האחת, היא לספק תמריץ כספי לרשויות מקומיות להפחית את כמות הפסולת שהן שולחות להטמנה; השנייה, היא לספק אמצעי להשקעה מסיבית בתשתיות ופתרונות לפסולת – מימון יוזמות לקידום פתרונות קצה חדשים, תמיכה בפתרונות קצה קיימים, תמיכה בתחנות מעבר לפסולת, סיוע בטיפול בפסולת לרשויות חלשות, קידום הניקיון וקידום ההסברה לציבור.
חלק מכספי הקרן מועברים לארגוני סביבה שונים, מדי שנה, מתוך הבנה שגם להם יש תפקיד משמעותי בקידום הניקיון והגנת הסביבה. קולות קוראים למחקרים ופעילויות מסוגים שונים, שיבוצעו על ידי ארגוני הסביבה, מספקים אמצעי מימון לפעילות זו, מתוך הכרה בתפקידם של ארגוני הסביבה בקידום סביבה בטוחה, נקייה ובריאה יותר.
גם השנה, בחודש ינואר, קיבלה הנהלת קרן הניקיון החלטה לאשר תקציב של 11 מליון ש"ח לתמיכה בפעילות הארגונים הסביבתיים לצורך חיזוק סדר היום הסביבתי-חברתי בישראל. אלא שמאז ועד היום, המשרד להגנת הסביבה מעכב פרסום של קולות קוראים לתמיכות בארגוני הסביבה לצורך יישום ההחלטה.
לטענתנו, אי ביצוע החלטה זו במשך תקופה ממושכת גובל בחוסר סבירות קיצונית. היעדר יישום של החלטה תקפה ומחייבת זו, מרוקן את תכלית הקמת קרן הנקיון ועומד בניגוד ישיר לתכליתו של חוק שמירת הניקיון, שנועד להבטיח קידום מדיניות סביבתית נאותה ומתן תמיכה מקצועית, ציבורית ואזרחית למשרד להגנת הסביבה ולציבור בכללותו.
לא ייאמן שדווקא השרה להגנת הסביבה, שזוהי מטרתו המוצהרת של משרדה, תתנער כך מיישום ההחלטה שבראש ובראשונה תתרום להגנת הסביבה. תפקיד ארגוני החברה האזרחית בקידום מדיניות המיטיבה עם הציבור, בפרט בענייני סביבה, הוא ידוע ומוכר לכל. מספיק לציין את חלקה של התנועה הסביבתית בישראל במגוון אבני דרך חשובות בתחום הגנת הסביבה בישראל: חוק אוויר נקי, חוק החופים, עצירת יוזמות בנייה הרסניות בחופים ובשטחים הטבעיים הערכיים, בג"ץ מתווה הגז, ועוד ועוד.
גם בעולם, ארגוני סביבה נמצאים בחוד החנית של תנועות ומחאות לקידום סדר היום הסביבתי. הם אלה שעומדים מאחורי עתירות אקלים תקדימיות שאילצו ממשלות לשפר את מדיניות האקלים שלהן; הם אלה שאוספים ומנגישים מידע, ולא פעם מהווים קבלן-ביצוע לקידום מדיניות ממשלתית בענייני סביבה.
אסור לשרה להגנת הסביבה לחנוק את ארגוני הסביבה ולמנוע מהם משאבים, שאינם בשליטת המשרד כלל, מאחר שההחלטה להקצותם כבר התקבלה על ידי הנהלת קרן הניקיון. לכן הוצאנו מכתב בהול לשרה עידית סילמן, והתרענו כי אנו שוקלים לפנות לערכאות המשפטיות, ככל שיישום ההחלטה יוסיף להתעכב.