לוגו אדם טבע ודין

תחבורה ותנועה

תכנון התחבורה של ישראל מפגר מאחורי מדינות ה-OECD, ואנחנו משלמות את המחיר. התכנון עודנו מוטה רכב פרטי, וההשלכות פוגעות בכולנו – פקקים בלתי נגמרים, גריעה מהגיוון התעסוקתי והזמן הפנוי, זיהום אור גובר ותרומה בלתי מבוטלת למשבר האקלים המתגבר. ממשלות ישראל מנסות במשך שנים אך ללא הצלחה לצמצם פערי השקעה בתשתיות ולקדם פרויקטים שאפתניים בסוגיית התחבורה הציבורית. הגם שכך, כל עוד לא יונהג בישראל תכנון אפקטיבי משולב תחבורה ציבורית, הציבור ימשיך לסבול ללא אלטרנטיבה ראויה.

מקדמים מעבר לתחבורה ציבורית יעילה וחשמלית

בישראל שנת 2022 קיים תכנון תחבורה המותאם לרכב פרטי, ועדיין אין תוכנית ארצית כוללת לרשת תחבורה ציבורית. הגידול הטבעי הגבוה של האוכלוסיה בישראל  לא יאפשר הדבקה של הפער בין כמות הנוסעים על הכבישים לתשתיות הכבישים והדרכים – וניסיון לתכנן עבור רכבים פרטיים בלבד נידון לכישלון ידוע מראש. בנוסף, ההשקעה בתחבורה הציבורית נמוכה משמעותית ביחס לשאר מדינות העולם המתקדמות, תוכניות גרנדיוזיות של משרד התחבורה מקודמות בחוסר תיאום ותכלול, ההשקעות והפרויקטים מרוכזים במרכז הכלכלי בישראל והמענה שניתן לפריפריה אינו מספק או הולם את צרכי התושבים. מדיניות משרד התחבורה אינה שקופה ואינה שאפתנית – ובאופן עקבי נמנעים מלהציב יעדים רשמיים לנסועה בתחבורה ציבורית.

השינוי הנדרש במערכת התכנון ובמערכות התנועה, הוא מעבר ל”תכנון משולב תחבורה ציבורית" (Transit Oriented Development). במדינה כה קטנה, עם מרחקים קצרים בין היעדים, יש אפשרות לפיתוח מערך תחבורה ציבורית יעיל וגמיש, שיכול לשרת את כלל הציבור. מעבר לכך, לתחבורה ציבורית יעילה יש פוטנציאל לצמצם פערים חברתיים ולקדם שוויון הזדמנויות, עצמאות לכלל המגזרים בציבור, הקטנת הפער בין הפריפריה החברתית למרכז, מענה לילדים ונוער שתלויים בהסעות ובעצם לכולנו, שסובלים מבזבוז שעות עבודה ופנאי עקב העומס בכבישים.

כמה עובדות על התחבורה בישראל:

ההשקעה בתחבורה ציבורית

נמוכה ב-80%
בהשוואה למרבית המדינות המפותחות.

40%

זה היעד לשימוש בתחבורה ציבורית בישראל בשנת 2040
נמוך בהרבה ממדינות מתקדמות אחרות.

סקטור התחבורה אחראי על

20% מפליטות גזי החממה בישראל
הפתרון הוא מעבר לתחבורה ציבורית יעילה וחשמלית ועלייה בתחבורה פעילה (הליכה ואופניים)

תחבורה ציבורית איכותית ומתקדמת, תחסוך מדי שנה

יותר מ-40 מיליארד ש"ח למשק
היא תוסיף לפריון המשק, תפחית מתחים, זיהום אוויר ותמותה.

כ-250,000

כלי רכב חדשים עולים על הכביש בישראל מדי שנה
למרות שישראל התחייבה בהסכמי פריז להפחית ב-20% את הנסועה ברכב פרטי עד שנת 2030.

מה אנחנו עוד עושים בנושא

מסילת רכבת ישראל בחיפה, בסמוך לתחנת חיפה מרכז השמונה

תת"ל 65 – הרס הסביבה החופית או הזדמנות לתיקון עוול היסטורי?

תת"ל 65 היא התוכנית להכפלת מסילת הרכבת בין שפיים לחיפה. גם תכניות לתחבורה ציבורית צריכות לשרת את הציבור ולא לפגוע בסביבה ולכן הגשנו ערר על תוכנית זו על בסיס פגיעה קשה בסביבה החופית, פגיעה בגישה לחופים ולמוקדי תחבורה ציבורית בעיר חיפה ופגיעה נופית

למאמר המלא