הגשנו ערעור לבית המשפט העליון נגד החלטת בית המשפט המחוזי לאשר תוכנית לבניית שכונת ענק חדשה בצפון כפר סבא. במסגרת התוכנית, יורחב כביש 5003, תוך פגיעה אנושה בשטח שעובר בו גם המסדרון האקולוגי הארצי שמחבר את צפון ישראל לדרומה, וגם מהווה מסדרון אקולוגי מחוזי.
מהו בכלל מסדרון אקולוגי:
בטח שמתם לב שבכביש 6 בנסיעה צפונה יש את המעברים הקטנים עם הצמחייה מעל הכביש, המעברים האלה הם שם כדי לאפשר לבעלי החיים ולצמחייה לעבור ולא לקטוע את בתי הגידול שלהם. מסדרון אקולוגי מוגדר כשטח פתוח צר יחסית, אשר מחבר בין שני שטחים פתוחים אחרים, שהינם בעלי ערכים חשובים מבחינה אקולוגית. המסדרון הינו שטח מספיק פתוח ובטוח על מנת לאפשר מעבר בעלי חיים בין שטחים אלו, בין אם שמורות טבע או שטחים מוגנים אחרים, ומאפשר המשך של קיום המינים בהם באופן בריא וממושך. המסדרון משמש למעבר מיני צמחיה, להגנה בפני מינים פולשים ולמעבר בעלי חיים. ככל שהמסדרון ארוך וצר יותר, יש סכנה גדולה יותר לניתוק השטחים משני עבריו ולפגיעה במערכת האקולוגית.
מה הבעיה בתכנית הבנייה ליד כפר סבא:
המסדרונות האקולוגיים הם חלק חיוני בהיערכות למשבר האקלים, תוך הבטחת מעבר המינים ושלמות בתי הגידול, שירותי האבקה וכו'. המסדרון תלוי כמובן בקשר בינו לבין שטחים פתוחים נרחבים יותר – וככל שהמסדרון רחב יותר, כך מובטח החיבור בין אלו. המקומות בהם המסדרון צר במידה שמסכנת את מעבר המינים בו נקראים "צוואר בקבוק" – והם החלקים הפגיעים ביותר שבהם תלוי תפקוד המסדרון כולו.
המסדרון האקולוגי הארצי באזור תכנית הבנייה, גם ככה צר ומהווה צוואר בקבוק, והרחבת הכביש פי 4(!) משמעותה חיסול חצי משטח המעבר של בעלי החיים.
בערעור שהגשנו אנחנו טוענים שוועדות התכנון לא אימצו את כל האמצעיים הנדרשים על מנת למזער את הפגיעה של הרחבת הכביש במסדרון האקולוגי, כאשר אמצעים אלו הובהרו בעמדת רשות הטבע והגנים. אנחנו מלווים את התכנית מראשיתה – בתחילה הגשנו התנגדות לתכנית בהליך התכנוני, לאחר מכן צורפנו כמשיבים לעתירה שהוגשה על ידי תושבי העיר כפר סבא נגד התכנית. כעת, לאחר שהעתירה נדחתה, הגשנו בשמנו ובשם התושבים ערעור על ההחלטה.