המזהמת הגדולה בישראל תשתתף בדיון ממשלתי סגור

הוצאנו מכתב בהול לראש הממשלה ומזכיר הממשלה לאחר שגילינו כי חברת קצא"א הוזמנה לישיבת הממשלה, זאת בעוד שלא הוזמנו נציגים של מטה המאבק כנגד הרחבת השינוע.

ממש היום תצביע הממשלה על ביטול אפס תוספת סיכון למפרץ אילת ותאשר את הגדלת שינוע ואחסון הנפט באילת, דבר שמהווה איום בטחוני וסביבתי אדיר לאילת ולסביבתה. בעוד שעל פי תקנון הממשלה, ישיבות מעין אלה אמורות להיות סגורות בפני גורמים חיצוניים, גילינו לתדהמתנו שנציגי קצא"א, החברה המזהמת שההחלטה הגורלית בעניינה נידונה בישיבה, הוזמנו לקחת חלק בדיון. זאת, בעוד השתתפות נציגים מן העבר השני של המתרס – ראשי הרשויות שעלולות להיפגע מן ההחלטה, רשות הטבע והגנים, ונציגי החברה האזרחית אשר נאבקים בנזקיה של קצא"א – לא אושרה למרות פנייה מטעם המשרד להגנת הסביבה.

אין ספק כי הצעת ההחלטה עוסקת ישירות בחברת קצא"א, אך לא ניתן לטעון שנוכחותה חיונית, וודאי לא יותר חיונית מנוכחותם של גורמי מקצוע ושל הצדדים העתידים להיפגע מן ההחלטה. לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בחברה שהתאפיינה בהתנהלות עבריינית ומופקרת לאורך השנים, ואשר ההחלטה צפויה לשרת את האינטרסים המסחריים שלה. בנסיבות אלו, זימון חברת קצא"א מבלי לזמן את נציגי מטה המאבק כנגד הרחבת שינוע הנפט, מהווה פגיעה בהגינות ההליך, תוך חשש כי התמונה העובדתית והמקצועית אשר תוצג בפני הממשלה תהיה חסרה ופגומה. במכתב ששלחנו בהול לראש הממשלה ולמזכיר הממשלה בעניין דרשנו את הסרת עניינה של קצא"א מסדר היום, או לחילופין, הזמנת נציגים ממטה המאבק להשתתף בדיון.

באותה נשימה ממש מפרסם היום המשרד להגנת הסביבה דוח חמור על תמונת המצב של המערכת האקולוגית הפגיעה במפרץ אילת – שמחדדת את הצורך להגן על השונית מפני הידרדרות נוספת. הדוח מצביע על המשך התחממות פני הים בקצב הגדול פי 2.5 מהממוצע העולמי באופן המסכן את השונית, ומחזק את הצורך בשמירה מקסימלית ומחמירה על מפרץ אילת. ממצאי הדוח מצביעים על כך שהמערכת האקולוגית של מפרץ אילת אינה יציבה, ומדגישים את החשיבות של המשך יישום מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ אילת. לפי הדוח, כל עוד מחמירות השפעות שינוי האקלים הגלובלי – דוגמת התחממות מי הים והעלייה בחומציות – יש צורך מיידי להפחית את העקות המקומיות של זיהום ים ודליפות נפט שאיתן השונית תתקשה להתמודד.

לכן זה לא ייאמן כי בעת זו הממשלה דנה בהצעת החלטה שערורייתית המבקשת להגדיל את כמויות שינוע הנפט של החברה, תוך סיכון ביטחוני, כלכלי, בריאותי וסביבתי למפרץ אילת, לים התיכון ולתושבי אשקלון, אשדוד, אילת והנגב. הגדלת שינוע ואחסון הנפט יובילו לאיום בטחוני וסביבתי אדיר, ולפגיעה מאסיבית בערי הדרום שמתמודדות כבר חודשים עם איומים בטחוניים חמורים ובעיות כלכליות.

אנחנו לא מרימים ידיים ונוביל עתירה לבג״ץ בנושא. בקרוב, הצוות המשפטי של אדם טבע ודין יפגוש את הממשלה בבתי המשפט, בכדי לבטל את החלטת הממשלה ההרסנית לסביבה.

סריקת המכתב שנשלח בעניין השתתפות נציגי חברת קצא"א בדיון בעניינה

אנו טוענים כי זימון חברת קצא"א מבלי לזמן את נציגי מטה המאבק כנגד הרחבת שינוע הנפט, מהווה פגיעה בהגינות ההליך, תוך חשש כי התמונה העובדתית והמקצועית אשר תוצג בפני הממשלה תהיה חסרה ופגומה.

מאמרים קשורים

דליפת נפט באזור ניו אורלינס (צילום: DVIDSHUB ברישיון CC BY 2.0)

למרות ההיסטוריה של הדליפות, מקבלי ההחלטות מסייעים לקצא"א

טור דיעה מאת עו"ד מירב עבאדי, ראש תחום רגולציה באדם טבע ודין |
אחרי אסונות זיהום הנפט בעברונה ובנחל צין, קצא"א לא נדרשת לתת דין וחשבון – אלא רק מקבלת רוח גבית להרחבת פעילותה העלולה לגרום לזיהום נוסף. בחברה דווקא נדמה, משום מה, כי היא קיבלה ממבקר המדינה חיזוק לשאיפותיה להגדיל את שינוע הנפט למפרץ אילת

למאמר המלא
בית עולה באש

היעדר היערכות אקלימית – מחדל שמסכן את חיינו

טור דיעה מאת אורלי בביצקי, ראש תחום חוסן אקלימי באדם טבע ודין | התחזיות שצפו אירועים כמו גל השריפות האחרון באזור לוס אנג'לס זכו במקרה הטוב למקומות אחרונים בסדרי העדיפויות, ובמקרה הרע ללגלוג. מה לגבי ישראל, מדינה הפגיעה במיוחד לסיכונים אקלימיים? תנסו לא להראות מופתעים, אבל ערוכים – אנחנו לא.

למאמר המלא
דילוג לתוכן