לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נעצר פרויקט המלונאות בעמק ססגון

המאבק על עמק ססגון, אחד האזורים היפים והבראשיתיים ביותר בארץ, שקצר הצלחות רבות, ממשיך להתנהל כיום בין כותלי ביהמ”ש ובוועדות התכנון.

כעת, אנו מצויים בעצומו של הליך משפטי נוסף שנועד למנוע נזק עצום ובלתי הפיך לאזור ייחודי זה, כתוצאה מפרויקט המלונאות העתידי, שעדיין מאיים על העמק הקסום.

על עמק ססגון

עמק ססגון הינו עמק מדברי בתולי יפהפה השוכן בבקעת תמנע, והנחשב, לדעת מיטב מומחי התכנון והסביבה, כבעל ערכיות סביבתית יוצאת דופן ברמה הלאומית.

מעבר לייחודו הנופי והגיאולוגי, עמק ססגון ייחודי גם בשל העובדה שפיסת ארץ קטנה זו היא למעשה החלק היחיד של בקעת תמנע שנותר גם שמור במצבו הבראשיתי וגם פתוח ונגיש לציבור ללא תשלום.

אבן דרך ראשונה להצלת ססגון – דיון מחודש במוסדות התכנון

העתירה הראשונה הוגשה בשנת 2008 יחד עם תושבי הערבה, נגד התכנית להקמת המלון של היזם ואיש העסקים יואב איגרא, שתוכנן להשתרע על שטח בן 300 דונם ולכלול 4 מתחמי מלונאות, מרכז כנסים ונהר מלאכותי. עתירה זו הביאה להישג ענק: עצירה מיידית של התכנית להקמת בית המלון.

ביהמ”ש קבע כי בהליך אישור התכנית נפלו פגמים משפטיים המהווים “פגיעה חמורה בשלטון החוק” והחזיר את התכנית לדיון מחדש בוועדה המחוזית. בנוסף, בהוראת ביהמ”ש נערך דו”ח אובייקטיבי מיוחד שבדק 10 חלופות שונות למלונאות בתמנע. הדו”ח קבע באופן חד משמעי כי יש לעצור כל תוכנית לבנייה בעמק ססגון מאחר “שתהיה זו טעות חמורה להמשיך בהליך אישור התוכנית באתר המקורי שתפגע בנוף נדיר ברמה הלאומית”. בדו”ח גם צוין כי קיימים מספר אתרים חלופיים בהם ניתן להקים את המלון מבלי לפגוע בסביבה.

עתירה נוספת – הוועדה המחוזית שוב טועה

בעקבות העתירה שהגשנו והחלטת ביהמ”ש, כאמור, הוחזר הדיון בפרויקט לוועדה המחוזית. אולם, זו שוב קיבלה החלטה מוטעית כאשר אישרה מחדש את הקמת המלון בשטח הבראשיתי של עמק ססגון. בנימוקיה פסלה הוועדה את כל החלופות שנבחנו בדו”ח מסיבה טכנית, למרות שהיא זו שמלכתחילה הגדירה אילו חלופות ייבחנו.

בעקבות החלטה זו, הגשנו כאמור עתירה נוספת ב-2012 כנגד הקמת המלון בעמק ססגון לביהמ”ש המחוזי בבאר שבע. בעתירה זו טענו, כי החלטת הוועדה איננה סבירה ועוקפת את החלטת ביהמ”ש המחוזי שניתנה ב-2008. החלטה זו, כאמור, קבעה כי התוכנית להקמת המלון אושרה תוך פגיעה חמורה בשלטון החוק, ויש לראות בחומרה רבה את התנהלות הוועדה המחוזית במקרה זה.

הדיונים האחרונים בעתירה זו הוקדשו לעניין בדיקת ההשפעות הסביבתיות הנלוות כתוצאה מהקמת המלון בססגון. גם הפעם הבאנו להישג נוסף, כאשר ביהמ”ש קבע כי ‘הנספח הסביבתי’ יוכן ע”י גורם אובייקטיבי. זהו הישג חשוב, מאחר וביהמ”ש ביטל כאן את החלטת הוועדה המחוזית שקבעה כי הנספח הסביבתי יוכן ע”י יזם התכנית שהינו, כמובן, גורם מטעם.

עתירת חופש המידע – היזם אינו עומד בתנאי המענק 

במסגרת המאבק להצלת עמק ססגון, הגשנו בשנת 2011 עתירה לפי “חוק חופש המידע” שחשפה בעייתיות נוספת בפרויקט זה: אישור מענק ליזם, למרות שאינו עומד בתנאי המענק הנדרשים לקבלת המענק.

במשך תקופה ארוכה סרבו במרכז ההשקעות  לחשוף את המידע הנוגע לכספי הציבור בטענה של “פגיעה כלכלית”. כאמור, בעתירה שהגשנו לפי חוק “חופש המידע” דרשנו לחשוף את כל פרטי ותנאי המענק.

בעקבות העתירה, חשפה המדינה מידע ממנו עולה כי היזם לא עמד בתנאי המענק; כך, למשל, הוא לא הוציא היתרי בנייה לפרויקט המלונאות בתמנע, כפי שנדרש ממנו עד למועד מסוים. עם קבלת מידע זה, דרשנו לבטל את המענק שניתן ליזם עבור הפרויקט ועתרנו שוב לבג”צ נגד משרד התיירות בדרישה לבטל את המענק בסך 72 מליון שקלים והחזרת הכסף לקופת המדינה.

אנחנו, כאמור, ממשיכים לפעול לשמירה על עמק ססגון שהינו לאחד מאזורי המדבר הייחודים והיפים בארץ. מזה חצי עשור שאנו נאבקים בהחלטה האומללה לאפשר בניית ‘דיסנילנד’ של מלונאות באחד האזורים הייחודיים והבראשיתיים ביותר בארץ. אנו נמשיך להיאבק ולנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת למנוע את השחתת עמק ססגון ולהופכו לאזור לעשירים בלבד.

עודכן: יולי 2017

Print Friendly, PDF & Email
מזה חצי עשור שאנו נאבקים בהחלטה האומללה לאפשר בניית ‘דיסנילנד’ של מלונאות באחד האזורים הייחודיים והבראשיתיים ביותר בארץ.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן