לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איום על תקציבים לטובת החברה הערבית 

סמוטריץ' וביבי מאיימים להקפיא את תקציבי האיזון לרשויות הערביות, בעוד הפסולת ביישובים החלשים, הנסמכים על המענקים האלו, ממשיכה להיערם. יחד עם ארגון אזרחים למען הסביבה, הוצאנו מכתב דחוף בדרישה לבלום את המהלכים הללו, הנגועים באג'נדה פוליטית

לאחרונה יצא שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', במתקפה פופוליסטית כנגד החברה הערבית ובמסגרת כך הכריז על הקפאת תקציבי איזון על סך 314 מליון ש"ח שיועדו לרשויות ערביות. מפרסומים בתקשורת עולה כי קיימת אפשרות להקפאה ו/או קיצוץ רוחביים במשרדי הממשלה השונים של תקציבים בגובה של מאות מליוני שקלים נוספים, המיועדים לחברה הערבית.

מענקי איזון הם מענקים הניתנים לרשויות מקומיות על מנת לגשר בין הוצאותיהן להכנסותיהן ולהבטיח אספקת סל שירותים בסיסי לתושבים. בכך, בייחוד עבור רשויות מקומיות חלשות, מענקי האיזון מהווים דרך לצמצם פערים הן בשירותים הניתנים לתושבים (בין השאר בהיבטי חינוך, רווחה ושירותים מוניציפליים כדוגמת פינוי פסולת) והן לצמצום פערי התקציב בינן לבין רשויות חזקות. 

רשויות מקומיות ערביות מהוות את הרוב מקרב הרשויות באשכול 1 – האשכול הכלכלי-חברתי של הנמוך ביותר, 81% מהן נמצאות באשכולות הנמוכים, 1-4, מכאן שהן אלה שנסמכות יותר מהשאר על תקציבי האיזון. לשם השוואה, רק כ- 15% מהרשויות המקומיות היהודיות נמצאות באשכולות 1-4 בעוד 85% מהן באשכולות 5-10. ועוד, רוב הרשויות הערביות מצויות בגירעון תקציבי חמור, והן חסרות חלופות תקציביות לכיסוי עלויות השירותים הבסיסיים עבור התושבים, שהן מחוייבות לספק.

מכאן, שלהקפאת התקציבים עליה הכריז סמוטריץ' השלכות חמורות ביותר על יציבותן של הרשויות הערביות ויכולתן לתת שירות סביר ובסיסי לאזרחים המתגוררים בישובים הערביים, במכלול המישורים. מעבר לכך, היא מנוגדת להחלטת ממשלה שיצאה בנושא.

אחד מהשירותים לאזרח שכבר כעת עולה פגיעה באיכותם כתוצאה מהיעדר תקציב הינו פינוי פסולת. בעיית הפסולת בישובים הערביים הינה בעיה אקוטית, המחייבת קיומו של מערך פינוי, אפקטיבי ופעיל באופן שוטף. עלויות תפעול מערך פינוי הפסולת, נאמדות במילוני ש"ח בשנה והן מכוסות אך ורק מהתקציב השוטף של הרשות ומהוות את הסעיף השני בגודלו בתקציב הרשות המקומית. משכך, הרשויות מסתמכות רבות על תקציבים מובטחים ממשרדי הממשלה השונים, ובפרט תקציבי האיזון, לצורך תפעולו השוטף של מערך פינוי הפסולת.

הקפאת תקציבי האיזון תפגע באופן ודאי ביכולת של רשויות רבות לממן את תפעול מערך פינוי הפסולת, דבר שיוביל להפסקתו בפועל; אי-פינוי פסולת יוביל ליצירת ערימות פסולת ולזיהום סביבתי ותברואתי קשים, אשר יפגע בבריאות הציבור ויצור מטרד חמור. זוהי הפרה בוטה של עקרונות הצדק הסביבתי, לפיהם לכל אזרח במדינה יש הזכות הבסיסית ליהנות מסביבה ראויה ובריאה. 

לטענת שר האוצר וראש הממשלה, הקפאת התקציבים נועדה לאפשר "בדיקה", שלא ברור מה אופייה, מי יבצע אותה ומתי, על מנת לוודא שהכספים לא יגיעו לגורמים פליליים. בדברים הללו הם קושרים קשר ישיר בין גורמים פליליים לבין הרשויות הערביות לגורמים הפליליים, ומטילים דופי חמור בכלל הרשויות הערביות, כאילו הן נותנות יד לכך, בעוד המקור לקביעות הללו נותר עלום.

יחד עם ארגון אזרחים למען הסביבה, הוצאנו מכתב דחוף לראש הממשלה, שר הפנים ושר האוצר, ובו הבענו את חששנו שהקפאת העברת התקציבים לרשויות הערביות באצטלה של מאבק בפשיעה בחברה הערבית, נועדה לכסות על המניע האמיתי העומד מאחוריה והוא קיומה של אג'נדה פוליטית פסולה שהממשלה מקדמת, ואשר מבקשת להדיר את האזרחים הערבים מגישה צודקת למשאבים תקציביים ואחרים.

דרשנו להעביר את הכספים באופן מיידי לייעודם המקורי, אחרת נשקול לנקוט באמצעים משפטיים העומדים לרשותנו.

Print Friendly, PDF & Email
לטענת שר האוצר וראש הממשלה, הקפאת התקציבים נועדה לאפשר "בדיקה", שלא ברור מה אופייה, מי יבצע אותה ומתי, על מנת לוודא שהכספים לא יגיעו לגורמים פליליים. בדברים הללו הם מטילים דופי חמור בכלל הרשויות הערביות

מאמרים קשורים

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן