לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל טובעת בפלסטיק: ישראלים מוציאים 2 מיליארד ש"ח בשנה על כלים חד-פעמיים

תושבי ישראל מייצרים מדי שנה כ-5.4 מיליון טון פסולת, כאשר כל תושב מייצר כ-1.7 ק"ג פסולת מדי יום. נתון זה הוא מן הגבוהים בעולם. אם לא די בכך, הרי שהאוכלוסייה בישראל גדלה בקצב גבוה מאד, הן בשל גידול טבעי והן בשל הגירה חיובית מתמדת. השילוב בין תרבות הבזבוז ובין גידול האוכלוסייה מקדם את מדינת ישראל לקראת משבר פסולת.

דפוסי הצריכה וההתנהגות של הישראלי הממוצע מייצרים המון פסולת מיותרת, והנזק הוא לא רק סביבתי, אלא גם כלכלי: הטיפול בפסולת עולה הון לציבור הישראלי. היקף השימוש בפלסטיק חד פעמי בישראל גם הוא מן הגבוהים בעולם – נורמה שגורמת לזיהום סביבתי חמור ולפגיעה בבריאות הציבור. 

הפלסטיק מגיע בכמויות אדירות לסביבה, במידה רבה בשל השימוש בפלסטיק חד פעמי (single use plastic) ושם הוא נצבר ומתפרק לאורך שנים תוך יצירת זיהום סביבתי כבד. מחקר של קרן מק'ארתור מצא כי, בתרחיש של "עסקים כרגיל", יכיל האוקיינוס טון פלסטיק על כל טון דגים עד 2025, ועד 2050 כבר תעלה כמות הפלסטיק על כמות הדגים. לנוכחות הפלסטיק באוקיינוס ובים ישנן השלכות אקולוגיות הרסניות שנאמדו בכ-13 מיליארד דולר בשנה. מחקרים נוספים מצאו שאריות "מיקרו-פלסטיק" במי השתיה ובמזון ואף בצואת בני אדם, כך שכיום הפלסטיק מהווה איום על בריאות הציבור, אשר היקפו טרם ידוע. ואם מישהו זקוק להמחשה – בים התיכון נמצאו נוכחות זיהום פלסטיק בכ-20% מן הדגים שנדגמו – נזקי הפלסטיק כבר כאן אצלנו ולא רק באוקיינוס המרוחק.  

גם פסולת הבניין מכילה חומרים רעילים הגורמים לזיהום קרקעות ומים, זיהום אויר כתוצאה משריפות, הרס שטחים פתוחים ויצירת מפגעים נופיים. פסולת הבניין זורמת מהרשויות החזקות ומהערים הגדולות (שם מתבצעת מרבית הבניה), לשטחן של הרשויות החלשות, שלמרבה האבסורד נושאות בעלויות הזיהום. השלכת מיליוני טונות של פסולת בניין ברשות הרבים מתורגמת לנזק ישיר של מיליארדי שקלים, מבלי להביא בחשבון עלות עקיפה של זיהום האוויר, הקרקע ומקורות המים. המשך הזנחת בעיה זו היא בגדר אסון לאומי.

מה נדרוש מהממשלה הבאה:

גמילה מהטמנת פסולת – קידום מדיניות פסולת מתקדמת
יש לצמצם את ההטמנה ולהגביר את המחזור. לשם כך נדרש יישום של תכנית אסטרטגית כוללת, ובה שורה של צעדים וביניהם גיבוש תכנית לאומית להפחתת פסולת, הקמת מתקני טיפול מתקדמים, איסור על הטמנת פסולת שלא עברה מיון, הטלת חובה להפריד במקור פסולת אורגנית בעסקים גדולים, הגדלת יעדי המחזור ויישום ראוי של חוק האריזות, ועוד.

בלימת זיהום פסולת בניין

  • החלת דין רציפות על הצעת החוק שתסדיר את שוק הפינוי ותמנע השלכה סיטונית של פסולת בניין.
  • קידום נמרץ ונחוש של הצעת החוק עד לאישורה בכנסת, מה שצפוי לחסוך לציבור נזק שנתי של מאות מיליוני שקלים.
  • פעולות להרחבת השימוש בחומרי בניה ממוחזרים (תקינה, הסרת חסמים וכו')

מהלך ממשלתי לצמצום נזקי הפלסטיק

על מדינת ישראל ללמוד מן הנעשה בעולם, לגבש תכנית פעולה לאומית ולצמצם את זיהום הפלסטיק. על תכנית זו לכלול, בין היתר:

  • הטלת פיקדון על מכלי משקה גדולים. 
  • הטלת מגבלות על מוצרי פלסטיק חד פעמיים שיש להם תחליף (קשים, כלים חד פעמיים וכדומה).
  • התאמת מוצרים למחזור ואיסור על פרקטיקות ייצור הפוגעות במחזור. 
  • העלאת המודעות בקרב הציבור פעולות של חינוך והסברה הן הבסיס לכל מהלך של מדיניות. יש לחדד את חשיבות שמירת הניקיון ברשות הרבים. יש לחנך ללקיחת אחריות על הפסולת שמיוצרת.הידוק האכיפה על כל סוגי הפסולת, ממשאיות שמשליכות פסולת ברשות הרבים ועד לבדל סיגריה שמושלך ברחוב כלאחר יד.

עודכן: אפריל 2019

Print Friendly, PDF & Email
השלכת מיליוני טונות של פסולת בניין ברשות הרבים מתורגמת לנזק ישיר של מיליארדי שקלים, מבלי להביא בחשבון עלות עקיפה של זיהום האוויר, הקרקע ומקורות המים.

מאמרים קשורים

אדם טבע ודין למען נפגעי המלחמה

הארגון שלנו פועל מול רשויות מקומיות, חברת איסוף מיכלי המשקה סייקל וארגונים חברתיים, להקמת מערכי איסוף של מיכלי משקה שבעדם ניתן פיקדון. התמורה המתקבלת בעדם תועבר כתרומה למטרות הקשורות במלחמה הנוכחית

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן