לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

למה לא מקצים כספים מקרן העושר לאנרגיות מתחדשות?

השתתפנו בדיון של וועדת הכנסת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל - הקרן המנהלת את כספי המיסוי על הרווחים ממשאבי הטבע שלנו. ביקשנו לתקן את ההצעה להקצאת הכספים מהקרן כך שתכלול הקצאת כספים לטובת אנרגיות מתחדשות

לראשונה בתולדות הקרן לאזרחי ישראל –  הקרן המנהלת את כספי המיסוי על הרווחים ממשאבי הטבע שלנו – מוצעת הקצאת סכומים מרווחי הקרן לתקציב המדינה. היינו מצפים שאם זו הפעם ראשונה שהציבור נהנה מהכסף הזה, ישתמשו בו למטרות שקבועות בחוק הקרן לאזרחי ישראל, נכון? אז זהו, שלא.

על פי הצעה זו הסכומים יוקצו  לשני תחומים – תחום בריאות הנפש ותחום החינוך הבלתי פורמלי. אלא שבניגוד לקבוע בחוק הקרן לאזרחי ישראל, אין בהצעת התקציב התייחסות להשקעה באנרגיה מתחדשת ולפיתוח ומחקר שלה. על כן מדובר בהצעה העומדת בסתירה להוראות החוק! 

הדרישה החוקית לא מתקיימת בואקום: משבר האקלים המתעצם מהווה כבר כיום סיכון עולמי הולך וגדל הפוגע ברווחתם ובחייהם של מיליוני בני אדם בעולם. נתונים ותחזיות למדינת ישראל מראים ההתחממות בה צפויה להיות גבוהה מהממוצע העולמי, והיא תביא עימה ירידה בכמות הגשם, אירועי מזג אוויר קיצוניים וסיכון לפגיעה בריאותית, תזונתית ובטחונית בכולנו. ובכל זאת – על אף שממשלות ישראל לדורותיהן הציבו יעדים צנועים למדי להפחתת פליטות של גזי חממה, לייצור אנרגיה מתחדשת ולהתייעלות וחיסכון באנרגיה – מדינת ישראל נמצאת בפיגור בעניינים האלו ולא עומדת ביעדיה.

לכן, השתתפנו בדיון של הוועדה המפקחת על הקרן, שם דרשנו שההכנסות של הקרן, שבאות ברובן משימוש בגז טבעי – שהוא משאב מתכלה – יוחזרו להשקעה בסקטור האנרגיה לטובת פיתוח מקורות אנרגיה נקיים ובני-קיימא, לטובת הדורות הבאים שיתמודדו עם מצב שבו מרבית הגז כבר נוצל. זהו יישום של עיקרון של צדק סביבתי בין-דורי. בלא יישומו נותיר את הדורות הבאים רק עם זיהום אך ללא מקורות אנרגיה חלופיים.

Print Friendly, PDF & Email
בניגוד לקבוע בחוק הקרן לאזרחי ישראל, אין בהצעת התקציב הנוכחית התייחסות להשקעה באנרגיה מתחדשת ולפיתוח ומחקר שלה.

מאמרים קשורים

אוויר נקי יותר באופק

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, נקבע תאריך להפסקת פעילות היחידות הפחמיות המזהמות בתחנת הכוח אורות רבין – טיעונים שהצגנו בשימוע הציבורי שנערך לקראת חידוש היתר הפליטה תרמו לקבלת ההחלטה הצודקת

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן