לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מקדמים מודעות לסכנות ה-PFAS בכנסת

נציגת אדם טבע ודין השתתפה בישיבה של ועדת משנה של ועדת הבריאות בכנסת לעניין השפעת הסביבה והאקלים על בריאות הציבור. הצבענו על סכנות החשיפה לחומרי PFAS בישראל, והפיגור בנקיטת הצעדים הנדרשים על מנת לצמצם את סיכון החשיפה של אזרחי ישראל לחומרים המסוכנים הללו.

איך תגיבו אם נספר לכם שישראלים חשופים לחומרים מסרטנים במי השתייה שלהם? ומה תרגישו אם נספר לכם שבמרבית מדינות העולם, מגבילים את השימוש בכימיקלים האלה, ורק בישראל אנחנו מפגרים מאחור?

בעשורים האחרונים, החלה קבוצת כימיקלים בשם PFAS לקבל תשומת לב עולמית בשל גילוי השפעות בריאותיות קשות בחשיפה אליהם. מלבד היותם משבשי המערכת האנדוקרינית, הם גם מסווגים כ"כימיקלי נצח" תחת אמנת שטוקהולם שאוסרת ומגבילה את השימוש בחומרים אלו, בשל העובדה שהם יציבים מאוד בתנאי הסביבה, ונוטים להצטבר ברקמות ביולוגיות ובסביבה לאורך עשרות רבות של שנים. השלכותיהם הבריאותיות כוללות פגיעה בהתפתחות העובר, פגיעה במערכת החיסונית, הגברת סיכון לתחלואה בסרטן ועוד. כמו כן נמצא כי ההשפעות הבריאותיות ניכרות החל בריכוזים נמוכים מאוד.

בשל הדאגה הגוברת והיישום הרחב של אמנת שטוקהולם, במהלך שני העשורים האחרונים מדינות רבות בעולם החילו כללים מגבילים על שימוש וייצור מרכיבי PFAS שונים. למרבה הצער, המודעות לנושא בישראל נותרה נמוכה והשימוש בהם נרחב, בעיקר בקצפי כיבוי אש. השימוש בקצפי כיבוי מעין אלה רווח באימונים ובאירועי כיבוי אש של צה״ל, בתעשייה הכימית ותעשיית הדלקים, בשדות תעופה ועוד. 

לאור הדאגה העולמית בנושא, משרד הבריאות ורשות המים פתחו בסקירה לבחינת זיהום בארות מי השתייה ב-PFAS.  הסקירה התבצעה נקודתית באתרים עם פוטנציאל גבוה לזיהום, כך שהניטור שבוצע חלקי מאד. בסקירה נמצא כי 16% מהקידוחים שנבדקו נמצאו מזוהמים בחומרים אלו. מחקר נוסף שביצע משרד הבריאות הינו ניטור ביולוגי של תרכובות PFAS בדם של 20 תורמי ותורמות דם. המחקר מצא נוכחות של שלוש תרכובות PFAS שנבדקו בדמם של כלל הנבדקים.

על אף שישראל חתומה משנת 2001 על אמנת שטוקהולם, היא טרם אישררה אותה או יישמה את ההנחיות המופיעות בה. אדם טבע ודין פנו בנושא הן למשרד המשפטים והן למשרד להגנת הסביבה, ופועלים משפטית כדי לחייב את המדינה לפעול במסגרת סמכותה על פי חוק.  

נציגת אדם טבע ודין, מנהלת תחום חוסן אקלימי, ברנדט באוור, השמיעה בוועדה הכנסת שעסקה בנושא את עמדת הארגון: "כמו שאפשר לראות, משרדי הממשלה מעבירים אחריות מאחד לשני ואין אף אחד שמרים את הכפפה ובעצם מכניס לפה רגולציה מוסדרת, אמיתית… הסדרה שמבוססת על סיכון ועל בריאות הציבור. לכן, אנחנו קוראים למשרדי הממשלה: המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה, משרד המשפטים – להתייחס לחוק חומרים מסוכנים, לקחת את המושכות. יש לממשלה את הסמכות והכוח למנוע עוד התפשטות של הזיהום של PFAS ובעצם את החדירה של החומר הזה לגופם של ישראלים".

Print Friendly, PDF & Email
מנהלת תחום חוסן אקלימי, ברנדט באוור: "אנחנו קוראים למשרדי הממשלה… להתייחס לחוק חומרים מסוכנים, לקחת את המושכות. יש לממשלה את הסמכות והכוח למנוע עוד התפשטות של הזיהום של PFAS ובעצם את החדירה של החומר הזה לגופם של ישראלים"

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

אוויר נקי יותר באופק

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, נקבע תאריך להפסקת פעילות היחידות הפחמיות המזהמות בתחנת הכוח אורות רבין – טיעונים שהצגנו בשימוע הציבורי שנערך לקראת חידוש היתר הפליטה תרמו לקבלת ההחלטה הצודקת

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן