לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ניצחון לדמוקרטיה ולסביבה

השבוע ההרכב המורחב של שופטי בג"ץ פרסם את פסיקתו בעניין העתירות שהוגשו כנגד ביטול עילת הסבירות והכריע כי יש לבטלו

החלטת בג״ץ השבוע לקבל את העתירות כנגד התיקון לחוק אשר ביטל את עילת הסבירות ולבטלו היא ניצחון לדמוקרטיה הישראלית ולסביבה! עקרון הסבירות הוא מנשמת אפו של המשפט הסביבתי בישראל, על פיו הכריע העליון לא פעם שאין זה סביר להעדיף את ההגנה על אינטרסים של התעשייה המזהמת ובעלי ההון, על פני ההגנה על הסביבה ובריאות הציבור.

הייתה לנו הזכות לקחת חלק בדיון בבג"ץ כידיד בית המשפט, ולהשמיע את טענותינו כי תוצאותיו של תיקון החוק עלולות להגיע לכדי פגיעה ישירה ואנושה בזכויות אדם סביבתיות, ולצמצם משמעותית את הביקורת השיפוטית על מעשי ומחדלי רשויות השלטון בתחום הסביבתי.

גאווה גדולה עבורנו שכבוד הנשיאה חיות בחרה לצטט את עמדתנו בפסיקתה:

"פרט לתחום המינויים ודיני ממשלת המעבר, קיימים אינטרסים ציבוריים נוספים שבהיעדר עילת הסבירות לא ניתן יהיה להגן עליהם מפני פגיעות חמורות על ידי הדרג הנבחר. דוגמה לכך, שהוצגה בעמדת ידיד בית המשפט שהגישה עמותת "אדם טבע ודין", היא ההשפעות הסביבתיות של החלטות הממשלה ושריה. אף שהשפעות אלה אינן פוגעות בהכרח באופן ישיר בפרט ספציפי, הן נוגעות לבריאות הציבור ולאיכות חייו. למשל, במקרים של זיהום סביבתי, …החלטות לסלול כבישים, לבנות ערים, לפתח תעשייה ולקיים אמצעים להגנה על שלום הציבור וביטחונו, עשויות להוביל להתנגשות חזיתית עם השמירה על איכות הסביבה. בהקשר זה, עילת הסבירות אפשרה לא אחת לבית המשפט להתערב במקום שבו נמצא כי לא ניתן משקל הולם לשיקולים הנוגעים להגנת הסביבה בהחלטות שהתקבלו על ידי הממשלה ושריה."

חוק בישראל אינו הופך לחוק יסוד רק אם מכתירים אותו ככזה. בניגוד לדרך הבלתי חוקתית בה פעלה הממשלה, אנו נמשיך לפעול לקידום חוק יסוד: איכות הסביבה לישראל, חוק שיסודיותו לא תתבטא באופן ציני רק בכותרת שתינתן לו, אלא בתוכנו המרובד בהוראות המגנות על זכויות האדם הסביבתיות בישראל.

Print Friendly, PDF & Email
מתוך פסיקתה של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, השופטת חיות: "קיימים אינטרסים ציבוריים נוספים שבהיעדר עילת הסבירות לא ניתן יהיה להגן עליהם מפני פגיעות חמורות על ידי הדרג הנבחר…עילת הסבירות אפשרה לא אחת לבית המשפט להתערב במקום שבו נמצא כי לא ניתן משקל הולם לשיקולים הנוגעים להגנת הסביבה"

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן