לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ניתוח סקר שאריות חומרי הדברה בפירות וירקות של משרד הבריאות

כתוצאה מעתירת חופש מידע שהגשנו, קיבלנו לידינו את נתוני סקר שאריות חומרי הדברה בפירות וירקות לשנים 2017-2018.

בשנת 2017 ו-2018 נדגמו 979 דגימות, בכל שנה, עם 5725 ממצאים. אחוז החריגות עומד על כמעט 13%, כפול ביחס לשנת 2016. כמו כן, בשנים אלו חלה ירידה באחוז הדוגמאות אשר נמצאו ללא ממצאי חומרי הדברה כלל. כך, אחוז הדוגמאות הנקיות משאריות חומרי הדברה עומד רק על כ-37% מהדוגמאות, בעוד שבאיחוד האירופי 54% מהדוגמאות נקיות משאריות חומרי הדברה. גם מספר המוצרים אשר נחשבו כבעלי חריגות בולטות עלה משמעותית ביחס לשנים קודמות והגיע לשיא של 13 מוצרים בעלי חריגות בולטות. כמחצית מחומרי ההדברה אלו אסורים לשימוש באיחוד האירופי.

כמעט 11% מכלל הדוגמאות הכילו 6 חומרי הדברה פר דוגמא ואף יותר, כאשר שיא הדוגמאות המכילות יותר מ-6 חומרי הדברה היה עבור ענבים (כ-67% מדוגמאות הענבים) ולאחריו בזיל ושמיר. 

מדו״ח משרד הבריאות עולה כי כ-49% מהממצאים החריגים נובעים משימוש בחומרי הדברה אסורים באותם גידולים – שימוש שחורג מתויות התכשירים ומהחוק. מכך עולה למעשה ביקורת קשה על יעילות הפיקוח והאכיפה של משרד החקלאות אשר אמון על פיקוח השימוש בחומרי הדברה בקרב החקלאים המקומיים.

בסקר משרד הבריאות האחרון, כמו זה שקדם לו, נמצאו חריגות של חומרים אסורים לשימוש בישראל, רובם ככולם נאסרו בשל ההשפעות הבריאותיות השליליות על הציבור. בחלק מהדוגמאות הימצאותם של חומרים אסורים אלה לא נרשמה כ״חריגה״, כך שנראה כי מספר החריגות האמיתי גבוה יותר מזה המדווח בסקר שפורסם לציבור.

עודכן: ינואר 2019

Print Friendly, PDF & Email
שיא הדוגמאות המכילות יותר מ-6 חומרי הדברה היה עבור ענבים (כ-67% מדוגמאות הענבים) ולאחריו בזיל ושמיר. 

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

אוויר נקי יותר באופק

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, נקבע תאריך להפסקת פעילות היחידות הפחמיות המזהמות בתחנת הכוח אורות רבין – טיעונים שהצגנו בשימוע הציבורי שנערך לקראת חידוש היתר הפליטה תרמו לקבלת ההחלטה הצודקת

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן