תחנת הכוח במתקן ההתפלה באשדוד – חדשות רעות לסביבה

באותה נשימה שבה מתחייבים ליעדי הפחתה של פליטות גזי חממה, מאשרים הקמה של תחנת כוח מבוססת דלקים פוסיליים במתקן ההתפלה באשדוד. הפתרון המוצע יגדיל את זיהום האוויר באזור, הגבוה ממילא, ויחשוף את התושבים לחומרים מסרטנים. הגשנו את הערותינו לטיוטת היתר הפליטה של התחנה המתוכננת

משבר האקלים העומד בפתחנו מחייב שינוי משמעותי באופן שבו אנחנו מנהלים את מכלול היבטי החיים שלנו. בה בעת אנו נדרשים להפחית את פליטות גזי החממה, והן להיערך להשלכות הבלתי-נמנעות של המשבר. התבססות על מקורות אנרגיה מתחדשים מסייעת להגשים את שתי המטרות: גם להפחית באופן דרסטי את פליטות גזי החממה, שמרביתם נפלטים כתוצאה מהפקת אנרגיה, וגם להיערך לתרחיש העתידי שבו מקורות האנרגיה הפוסיליים יהיו יקרים ונדירים.

עם זאת, ניכר כי במשרדי הממשלה השונים טרם הפנימו את גודל השעה. דוגמה לכך היא חוק האקלים הממשלתי המקודם בימים אלה, וכולל מנגנונים מובנים שמרוקנים אותו מתוכן. כך, למרות שהחוק כולל יעדים לחלקם של מקורות אנרגיה מתחדשים בתמהיל האנרגיה בישראל, הוא גם כולל אפשרות לשנות יעדים אלה בכל עת. בה בעת מוקמות עוד ועוד תחנות כוח פוסיליות בארץ הפולטות גזי חממה כדוגמת תחנת הכוח במתקן ההתפלה באשדוד. לאחרונה הגשנו למשרד להגנת הסביבה את הערותינו לטיוטת היתר הפליטה של תחנת הכוח, תוך שהתייחסנו להיבטים אקלימיים, היבטי זיהום אוויר ובריאות הציבור, וכן להיבטים גיאו-אסטרטגיים.

ההיתר, שפורסם להערות הציבור על ידי המשרד להגנת הסביבה, מאפשר כאמור הפעלה של התחנה בהספק גבוה בהרבה מההספק הדרוש להפעלת מתקן התפלה, וברור שהתחנה מיועדת לספק חשמל לרשת הארצית ולא רק למתקן ההתפלה. הקמת תחנת כוח נוספת בדלק פוסילי תגרום לפליטות רבות של גזי חממה ותהווה גורם נוסף לחוסר היכולת של מדינת ישראל לעמוד ביעדי ההפחתה.

מעבר לכך, בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי שלקחנו בו חלק ועסק בביטחון האנרגטי בעיתות משבר, עלה הצורך לבזר את מערכת החשמל ולייצר יותר ויותר חשמל במערכות סולאריות מבוזרות המגובות במערכות אגירה. מערכות אגירה מבוזרות כאלו מהוות חלופה נקיה, ראויה וחסינה יותר לתחנות כוח שיוקמו לצורך מתן מענה לביקושי שיא. תחנת הכוח המתוכננת באשדוד עומדת בסתירה למגמה זו שכן היא מהווה יעד אסטרטגי לפגיעה בעיתות מלחמה, כמו העת הנוכחית.

בנוסף, חשוב לזכור שלמעבר לאנרגיות מתחדשות קיימת גם תועלת נלווית והיא הפחתה בזיהום האוויר. זאת, בעוד תחנת הכוח המתוכננת צפויה לפלוט לסביבה חומרים מזהמים אשר חלקם מוכרים כמסרטנים ודאיים. כך לדוגמה, החומר המזהם פורמאלדהיד הוא בין המזהמים שפליטתם באזור אשדוד צפויה לגדול בצורה משמעותית, וזאת בנוסף לריכוזים הגבוהים שקיימים כבר היום. מזהם זה מסווג כמסרטן ודאי בבני אדם, ועבור חומרים מקבוצה זו מקובל להתייחס אל כל רמת ריכוז שהיא למעלה מאפס כמסוכנת לבריאות הציבור. תוספת הפליטה של פורמאלדהיד מתחנת הכוח המתוכננת תביא לחריגות מערכי היעד ולתוספת ודאית של תחלואה באזור, מבלי להתייחס גם לתוספת פליטות של מזהמים נוספים.

לבסוף, קיימים פערים גדולים במידע שמפורסם לציבור אודות פעילות התחנה במסגרת ההיתר. כך, לא ברור באילו שעות התחנה והיחידות השונות בה יפעלו, ולא ברור אילו טכנולוגיות ואמצעים יוטמעו על מנת להביא להפחתה בזיהום האוויר הצפוי. פערים אלה אינם מאפשרים לציבור להבין את היקף הזיהום הצפוי מן התחנה, את המשמעות הסביבתית של תנאי ההיתר ואף עלולים לפגוע ביכולתו של המשרד להגנת הסביבה לפקח על העמידה בתנאי ההיתר.

אם לסכם את מכלול ההיבטים, אנו סבורים כי באזור רווי תשתיות ומקורות פליטה כמו אשדוד, שבו מתוכננות אף מספר תשתיות נוספות, ובו כבר יש אתגרים ובעיות בתחום איכות הסביבה בכלל ואיכות האוויר בפרט, הקמת תחנת כוח חדשה שאף תביא לחריגות מערכי היעד שלא במסגרת תוכנית אזורית כוללת לעיר אשדוד איננה נכונה מבחינה מקצועית. מעבר לכך, קיימת חובה לבחון חלופות ולהכין לאזור אשדוד תכנית כוללת שתביא להפחתה בזיהום האוויר באזור.

אז מה צריך לעשות? צריך לשנות קונספציה. במדינה צפופה כמו שלנו, שבה מפעלים ממוקמים בצמוד לאזורי מגורים, נדרש לנקוט אמצעי זהירות ולהוריד למינימום את הפליטה של חומרים מסרטנים, שכאמור כל חשיפה אליהם מזיקה. כמו כן, נדרש לפתח ראייה מרחבית, שלא מסתכלת רק על העמידה בתקן של מפעל מסוים, אלא על האפקט המצטבר של כל המפעלים באזור מסוים. על כן, ביקשנו מהמשרד להגנת הסביבה להכניס את השינויים הבאים בהיתר:

  • יש להגביל את משך היתר לשנה אחת, ובמהלך שנה זו להכין תוכנית אזורית להפחתת זיהום אוויר באשדוד. לאחר מכן יש להכין היתר חדש שיעלה בקנה אחד עם התוכנית.
  •  יש להגביל את משך השעות בהן תחנת הכוח יכולה לפעול, מעבר לצורכי אספקת האנרגיה למתקן ההתפלה, וזאת על מנת להפחית את זיהום האוויר באזור.
  • יש לפרט את תנאי ההיתר כך שיובהרו פערי הידע שצוינו לעיל.
  • נוסף על ערכי היעד לפליטת מזהמים הכלולים בהיתר, יש לקבוע מגבלת פליטות גזי חממה שנתית למתקן.

לצערנו, תוכניות רבות, אשר אינן הולמות את המחויבויות האקלימיות הבינלאומיות של ישראל, צצות חדשות לבקרים. אנו נאבקים כל העת על מנת שמימושן לא יהיה בכייה לדורות וימנע למעשה עמידה ביעדי האקלים בעתיד. נמשיך להחזיק את ממשלת ישראל ואת המשרד להגנת הסביבה נאמנים למילתם ולהחלטות הממשלה השונות בנושא ונמשיך לפעול על מנת לעגן את המחויבויות והיעדים באמצעות חוק אקלים שאפתני, לראשונה בישראל.

בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי עלה הצורך לבזר את מערכת החשמל ולייצר יותר ויותר חשמל במערכות סולאריות מבוזרות המגובות במערכות אגירה. מערכות כאלו מהוות חלופה נקיה, ראויה וחסינה יותר לתחנות כוח. תחנת הכוח המתוכננת באשדוד עומדת בסתירה למגמה זו שכן היא מהווה יעד אסטרטגי לפגיעה בעיתות מלחמה, כמו העת הנוכחית.

מאמרים קשורים

אקלים בתכנון – עתיד בר קיימא לנו ולדורות הבאים

מאפייניה הייחודיים של ישראל הופכים אותה לפגיעה במיוחד למשבר האקלים, בעוד מערכת התכנון מתעכבת בהבנת גודל השעה ואינה מטמיעה את השינויים הנדרשים. לאחר שבחנו כלי רגולציה משפטיים ותכנוניים מהעולם, התאמנו אותם לישראל וגיבשנו סל המלצות עבור היערכות למשבר האקלים במסגרת מערכת התכנון

למאמר המלא

הנגר העירוני – ממטרד למשאב

בשיתוף פעולה עם רשות המים ורשויות מקומיות, אנחנו מובילים מהלך ליצירת תמריץ כלכלי להחדרת נגר עילי למי התהום בערים. לאחרונה ערכנו מפגש "שולחנות עגולים" על מנת לקדם את הנושא

למאמר המלא

ביטחון לאומי = ביטחון סביבתי

היום ברור מתמיד שהשמירה על הביטחון הסביבתי שלנו היא שמירה על הביטחון הלאומי. הגנה על הסביבה היא הגנה קיומית, אסטרטגית – חלק מההגנה על הביטחון האישי שלנו. אנו פועלים מזה שנים לקידום חזון אחר לישראל – של חוסן אקלימי ואנרגטי, ביטחון תזונתי ושיקום מקורות המים הטבעיים.

הצטרפו אלינו ותרמו עכשיו, כדי להפוך את החזון למציאות

דילוג לתוכן