חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פלורנטין נושמת לרווחה: בדרך ליותר שטחים ציבוריים פתוחים

שטחים ציבוריים פתוחים הם מרכיב חשוב באיכות החיים של כולנו. כיום ידוע כי לריאות ירוקות השפעות פיזיולוגיות, פסיכולוגיות, אקולוגיות ועוד, ולכן חשוב להקפיד שתהיה כמות נאותה של שצ”פים בכל איזור מגורים. במקרה של שכונת פלורנטין, הצלחנו להשיג הכרה בחשיבות השטחים הפתוחים לרווחת התושבים, בתוכניות בנייה למגורים שקודמו על ידי עיריית תל אביב יפו.

מצוקה חמורה בשטחי ציבור

שכונת פלורנטין בת”א, הנה אחת השכונות הסובלות ממצוקה חמורה בשטחי ציבור בכל הארץ. בהיותה שכונה ותיקה וצפופה, כמות השצ”פים הקיימת בה כיום מהווה פחות מרבע מהמכסה הקבועה והמחסור בגני ילדים, מתנ”סים, טיפת חלב וכד’ הינו גדול וחמור. 

ולמרות המודעות הגוברת והולכת לחשיבותם של שצ”פים והשפעתם הרבה, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בת”א בשנת 2007 שתי תכניות התחדשות “פינוי-בינוי” בשכונה, שמשמעותן הגדלת מספר התושבים בשכונה, שיעמיסו על מעט השטחים הציבוריים הקיימים בה.

עתירה להגדלת השטח הציבורי

בשנת 2008 עתרנו לביהמ”ש המחוזי בת”א, כנגד התנהלות עיריית ת”א המאשרת תוכניות לפרויקטי מגורים בפלורנטין, בעוד השכונה סובלת ממצוקה במבני ציבור.חשוב להדגיש כי אנו תומכים בתוכניות התחדשות עירונית כדוגמת אלו, כאשר הן מספקות מענה לחוסרים הציבוריים הקיימים בחלקיה הוותיקים של השכונה, והן לא מחריפות את הבעיות הקיימות, ע”י ציפוף יתר והעמסה נוספת על מעט התשתיות הקיימות.

העתירה הובילה למשא ומתן ממושך בין עיריית ת”א, נציגי התושבים ובנינו ובסיומה הושג הישג פשרה משמעותי שהגדיל את כמות השטחים הציבוריים המתוכננים בשכונה. 

גינה במקום דירה

עיריית תל אביב, במסגרת ההסדר שחתמה עמנו ועם התושבים, התחייבה להקצות שטחי ציבור לשכונת פלורנטין במקום מבנים ישנים. 

ההסכם כלל: הקמת קריה ציבורית בגודל של כ-10 דונם שתתוכנן בשיתוף הציבור; התחייבות של העירייה לרכוש שטחים פרטיים בשכונה לטובת הפיכתם לציבוריים; הגדלת השטחים הציבוריים בשוק העליה הסמוך לפלורנטין והקטנת כמות המגורים שתוכננה בו. עוד נקבע, כי לא ניתן יהיה לאכלס חלק מהפרויקטים החדשים למגורים בשכונה לפני שהשטחים הציבוריים יהיו מוכנים. 

מנהלת המחלקה המשפטית בעמותה, עו”ד קרן הלפרן- מוסרי אומרת: “מדובר באחת השכונות שסובלות הכי הרבה ממצוקת שטחי ציבור, פתוחים ובנויים ומוקפת מסביב בשטחי תעשייה, ולכן משפחות עם ילדים לא מחזיקים בה מעמד לאורך שנים. לצערנו, אין כיום חוק שמחייב אחוז שטחים ציבוריים לכל נפש ובפלורנטין יש פחות מרבע מ”ר שטחים ציבוריים פתוחים לנפש. אנו ראינו כאן הזדמנות חד-פעמית להגדיל את היצע השטחים הציבוריים. ולשמחתנו, גם העירייה הכירה בצורך זה”.

“מדובר באחת השכונות שסובלות הכי הרבה ממצוקת שטחי ציבור, פתוחים ובנויים ומוקפת מסביב בשטחי תעשייה, ולכן משפחות עם ילדים לא מחזיקים בה מעמד לאורך שנים. לצערנו, אין כיום חוק שמחייב אחוז שטחים ציבוריים לכל נפש ובפלורנטין יש פחות מרבע מ”ר שטחים ציבוריים פתוחים לנפש"

מאמרים קשורים

אקלים בתכנון – עתיד בר קיימא לנו ולדורות הבאים

מאפייניה הייחודיים של ישראל הופכים אותה לפגיעה במיוחד למשבר האקלים, בעוד מערכת התכנון מתעכבת בהבנת גודל השעה ואינה מטמיעה את השינויים הנדרשים. לאחר שבחנו כלי רגולציה משפטיים ותכנוניים מהעולם, התאמנו אותם לישראל וגיבשנו סל המלצות עבור היערכות למשבר האקלים במסגרת מערכת התכנון

למאמר המלא

ביטחון לאומי סביבתי

בכנסים של ה-INSS שעסקו בביטחון האנרגטי של ישראל ובשיקום יישובי העוטף השמענו את עמדתנו הברורה: אין שיקום אמיתי לעוטף בלי שיקום סביבתי ואין עתיד בר קיימא למדינת ישראל ללא התייחסות רצינית לאתגרים שמביאים עמם המשברים הסביבתיים, ובראשם משבר האקלים.

למאמר המלא

ביטחון לאומי = ביטחון סביבתי

היום ברור מתמיד שהשמירה על הביטחון הסביבתי שלנו היא שמירה על הביטחון הלאומי. הגנה על הסביבה היא הגנה קיומית, אסטרטגית – חלק מההגנה על הביטחון האישי שלנו. אנו פועלים מזה שנים לקידום חזון אחר לישראל – של חוסן אקלימי ואנרגטי, ביטחון תזונתי ושיקום מקורות המים הטבעיים.

הצטרפו אלינו ותרמו עכשיו, כדי להפוך את החזון למציאות

דילוג לתוכן