תחבורה, עירוניות, קיימות

החל משנות ה-70 של המאה ה-20 ישנה עליה משמעותית של שימוש ברכב פרטי בישראל. בתקופה זו, אחוז התושבים המשתמשים בתחבורה ציבורית צנח מ-64%  ל-27%. על אף ההשלכות השליליות של שימוש ברכב פרטי – כלכליות, חברתיות וסביבתיות – השימוש בו נמצא במגמת עלייה.

כך לדוגמא, רק ב-2015 נוספו רבע מיליון מכוניות חדשות על הכבישים.

העדפת הרכב הפרטי על פני התחבורה הציבורית מוסברת לעתים כתוצר בלתי נמנע של כוחות שוק, מגמות עולמיות והעדפה צרכנית. אולם בארצות מערביות ואחרות יש מעבר לפיתוח מוטה תחבורה ציבורית ולהגדלת ההשקעות בפיתוח מערך התחבורה הציבורית כחלק מהמדיניות להגברת השימוש בה במקום ברכב הפרטי.

עקב מצבה העגום של התחבורה הציבורית בישראל, תדמיתה בעיני הציבור, בפרט זו של האוטובוסים, הינה ירודה ביותר ורוב המשתמשים בתחבורה הציבורית עושים זאת בלית ברירה, עקב העדר יכולת לנהוג או להחזיק רכב. מדובר במגזרים “שקופים” עליהם נמנים קשישים, ילדים ונוער, נשים ובעלי מוגבלויות.

שעות העומס הפכו את המדינה לפקק ענק, בו מבוזבזות מאות אלפי שעות עבודה והמשק פועל בחוסר יעילות בולט. אם לא יחול מהפך תודעתי בקרב מקבלי ההחלטות ויחלו השקעות במערך תחבורה ציבורית, המשק עלול לסבול מהפסד נוסף של כ- 25 מיליארד שקלים לשנה ואורך קטעי העומס יוכפל. כל נוסע יבזבז בממוצע כ-60 דקות נוספות בכבישים!

עודכן: יולי 2016

שעות העומס הפכו את המדינה לפקק ענק, בו מבוזבזות מאות אלפי שעות עבודה והמשק פועל בחוסר יעילות בולט.

מאמרים קשורים

הכנרת מאחורי גדר

הולחוף שוב אינה עושה מספיק מול בנייה בלתי חוקית בחופי הכינרת 

הגשנו ערר במטרה לבטל את החלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית לאשר שימוש חורג בחוף בורה בורה, החלטה שמאפשרת גם בנייה. מאז 2009, ועדות התכנון ממשיכות לאשר שוב ושוב בקשות לשימוש חורג בחוף כחוף רחצה, אולם בפעם הראשונה הולחוף אף אישרה מבנים שלעמדנו מעולם לא אושרו עד כה

למאמר המלא
עין פית

דורשים מהרמטכ״ל: עצור את הבנייה בעין פית

בצה"ל רוצים להקים מתקן אימונים בצפון רמת הגולן, סמוך למעיין עין פית – מאתרי הטבע הערכיים והרגישים בישראל. התוכנית מקודמת במסלול עוקף תכנון – ללא פרסום מסמכים, שיתוף ציבור או תסקיר סביבתי – וצפויה לגרום לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במסדרון האקולוגי. שלחנו מכתב התראה לרמטכ"ל, רגע לפני נקיטת הליכים משפטיים

למאמר המלא
דילוג לתוכן