לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אוויר נקי יותר באופק

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, נקבע תאריך להפסקת פעילות היחידות הפחמיות המזהמות בתחנת הכוח אורות רבין - טיעונים שהצגנו בשימוע הציבורי שנערך לקראת חידוש היתר הפליטה תרמו לקבלת ההחלטה הצודקת

זוכרות וזוכרים את העובדה שכ-2,500 אנשים מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר? למרות שאנחנו נמצאים 15 שנים אחרי שחוק אוויר נקי נכנס לחיינו ושיפר משמעותית את איכות האוויר של כולנו, מסתבר שעדיין פועלות בישראל יחידות מזהמות, מבוססות פחם, בשנת 2024

למעשה, היחידות הללו אמורות היו להיסגר עוד לפני כשנתיים, אולם התאריך נדחה ונדחה בתואנות שונות – משבר הקורונה, מגבלות רשת החשמל, עיכובים בהקמת יחידות גזיות חלופיות ועכשיו – המלחמה. כנראה שמקבלי ההחלטות לא הפנימו את המחיר הכבד של העיכוב – שעולה בחיי אדם.

חשבנו שכדאי להביא (שוב) לתשומת ליבם של מקבלי ההחלטות את העובדה שזיהום אוויר נקשר לבעיות בריאותית חמורות, לרבות מחלות לב, סרטן ריאות, מחלות נשימתיות אקוטיות וכרוניות כדוגמת אסתמה, שבץ, תפקודי ריאות נמוכים בקרב ילדים, מומים מולדים ותופעות שליליות בקרב יילודים, הפלות ולידה מוקדמת אצל נשים בהיריון, ועוד. נזכיר גם כי זיהום אוויר, וזיהום אוויר חלקיקי בפרט (הנובע לעתים קרובות מפליטות מכלי רכב ומתחנות כוח), הוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטן ודאי. וכך, גם העלויות החיצוניות של זיהום האוויר,  הכרוכות בתמותה עודפת, בימי אשפוז ואובדן ימי עבודה מושתות על הציבור.

בתחנת הכוח אורות רבין, תחנת הכח הגדולה בישראל הפועלת בלב ליבם של ריכוזי אוכלוסיה צפופים פועלות 4 יחידות פחמיות מזהמות (יחידות 1-4) ועוד שתי יחידות פחמיות שבהן הותקנו אמצעים להפחתת פליטות (יחידות 5-6), אולם המעבר שלהן להתבססות על גז טבעי מתקדם בעצלתיים וכאמור נדחה שוב ושוב. 

הכלי המרכזי המאפשר למשרד להגנת הסביבה להפעיל את סמכותו לפיקוח והגבלה על פעילותם של מפעלים מזהמים הוא היתרי הפליטה שהוא מוציא. במסגרת ההיתר, המשרד מגדיר כללים ברורים, תנאים ומגבלות על סוג הזיהום והיקפו, על הפליטה  וכן על המיקום והגובה המותרים לפליטה. לאחרונה עלה הצורך לחדש את היתר הפליטה של תחנת הכוח אורות רבין והמשרד להגנת הסביבה פרסם את טיוטת ההיתר להערות הציבור.

להפתעתנו, גילינו כי טיוטת ההיתר המתוכנן מבטאת נסיגה מצערת מהאסטרטגיה להפסקת השימוש בפחם, ופותחת פתח להמשך שימוש ארוך שנים בתחנות כוח פחמיות מזהמות ללא כל אמצעי הפחתה למזהמי אוויר מזיקים. נוצר מצב בו במקום לנקוט סנקציות כנגד חברת החשמל על העיכובים בהקמת מערך הפקת החשמל החלופי ועל אי מימוש ההחלטה להסב את יחידות 5 ו-6 לגז טבעי תוך כדי השתת העלויות החיצוניות של הזיהום על הציבור כולו, היא מקבלת פרס בטיוטת ההיתר הנוכחית!

כמובן שגם ד"ר אריה ונגר, המדען הראשי שלנו שכבר שנים מוביל את המאבק הארגוני לסגירת היחידות הפחמיות והמזהמות האחרונות שנותרו בארץ, העביר למשרד את חוות דעתו לגבי היתר הפליטה המקל שהמשרד תכנן להוציא לתחנת הכוח והשתתף בשימוע הציבורי בנושא.

למרבה המזל, במשרד להגנת הסביבה החליטו להחיל בהיתר הפליטה תנאי הקובע את הפסקת השימוש ביחידות 1-4 הישנות והמזהמות החל משנת 2026 ואת את הסבת היחידות 5-6 לשימוש קבוע בגז עד שנת 2026. לאור ההצלחה, מנכ"ל איגוד ערים שרון כרמל שיבח את ד"ר ונגר והודה לו על מעורבותו בהליך.

זהו הישג אדיר לציבור, לארגוני הסביבה ולתושבי האזור אשר נאבקים לסגירת היחידות המזהמות בתחנת הכוח ולצמצום זיהום האוויר באזור. ואולם, חשוב לזכור ש"גז טבעי" – הלוא הוא מתאן – אינו פתרון קסמים כלל וכלל. מדובר בגז חממה עוצמתי פי 28 מפחמן דו-חמצני, אשר פירוקו בתהליך השריפה מוביל באופן טבעי לפליטת גזי חממה – וכל שכן דליפתו בתהליך ההפקה, השינוע והשימוש בו. לכן, אנחנו ממשיכים לקדם את החזון שלנו למשק אנרגיה בר קיימא בישראל – משק אנרגיה שיתבסס על מעבר הדרגתי להסתמכות על אנרגיה מתחדשת (המרכיבה נכון לסוף 2022 רק מעט יותר מ-10% מסך צריכת האנרגיה בישראל).

Print Friendly, PDF & Email
בתחנת הכוח אורות רבין, תחנת הכח הגדולה בישראל הפועלת בלב ליבם של ריכוזי אוכלוסיה צפופים פועלות 4 יחידות פחמיות מזהמות ועוד שתי יחידות פחמיות שבהן הותקנו אמצעים להפחתת פליטות, אולם המעבר שלהן להתבססות על גז טבעי מתקדם בעצלתיים ונדחה שוב ושוב.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן