לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הישג במאבק נגד תכנית הבנייה בתל השומר

אנו נאבקים מזה 6 שנים בקידומה של תוכניות הבנייה בתל השומר, בטענה שקיים חשש ממשי לזיהום קרקע ומי תהום ויש להשלים בדיקות ולהתאים את תוכניות הבנייה לטובת בריאות הציבור.

בעקבות עתירה שלנו, הקפיא בית המשפט העליון תוכנית בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור בתל השומר על קרקע מזוהמת. החלטה זו באה לאחר שבמאי השנה החליט בית המשפט העליון לבטל את הבנייה בשטח אפולוניה בהרצליה, משום שלא נבדק ונוטר זיהום הקרקע והמים במקום.

על פי התוכניות, שאושרו ב-2015, במתחם הממוקם בתחום של אור יהודה, קריית אונו ורמת גן – אמורות להיבנות כ-12 אלף יחידות דיור. מאז מתנהלים נגדן הליכים משפטיים בהובלתנו, בדרישה לסקר שיבדוק את רמת הזיהום בקרקע לפני קידום התוכנית.

בחודש ספטמבר 2019 דחה בית המשפט המחוזי תל אביב את העתירה שלנו נגד התוכניות בתל השומר. זאת תוך קביעה כי לוותמ"ל היה מספיק מידע להבנת המשמעויות האפשריות של זיהום הקרקע, ולכן התוכניות אושרו. אלא שמאז הצלחנו להשיג תקדים משמעותי ביחס לאחריות המדינה בעת קידום תוכניות בנייה – בעתירה שלנו נגד תוכנית הבנייה באפולוניה, קבע בית המשפט שיש צורך להבין את היקף זיהום הקרקע וחומרתו לפני הכנת תוכנית, ובטח שלפני שלב היתרי הבנייה.

לכן, בדיון בעליון בעניין תוכניות הבנייה בתל השומר, הכריעו שופטי בית המשפט העליון לקבל את הערעור שלנו ולהחזיר את העתירה לדיון בבית המשפט המחוזי.

בהחלטה זו, בית המשפט העליון מכריח את המדינה לחשב מסלול מחדש בהתנהלות שלה לגבי בנייה מאסיבית על קרקעות מזוהמות, שבמרבית המקרים זוהמו על ידי המדינה עצמה. למרות התנגדות המדינה, ההחלטה משפיעה ותשפיע על עשרות תוכניות בנייה עתידיות שמדינת ישראל מנסה לקדם על חשבון בריאות הציבור והסביבה. לא יתכן שהמדינה תמשיך לתכנן שכונות, בתי ספר וגנים על קרקע רעילה, ללא שקיפות וללא יידוע הציבור. אנחנו כאן כדי לשנות את זה.

עו"ד אלי בן ארי, שייצג את אדם טבע ודין בעתירה: "המדינה התעקשה שהמקרה של תל השומר שונה מזה של אפולוניה, שהזיהום בתל השומר פחות קשה, ושהשטח בתל השומר תפוס על-ידי מבנים. בדיון ביום חמישי החליטו השופטים להחזיר את התוכנית לבית המשפט המחוזי. בגלל שהתחילו שם כבר בהכנת תשתיות, לא ניתן לבטל את התוכניות לחלוטין. בית המשפט המחוזי יוכל להחליט אילו חלקים יישארו ומה יתוכנן מחדש. אין שום ספק שאת התוכנית עצמה הם לא יוכלו לממש בצורה הזאת".

צילום: משרד הביטחון

Print Friendly, PDF & Email
לא יתכן שהמדינה תמשיך לתכנן שכונות, בתי ספר וגנים על קרקע רעילה, ללא שקיפות וללא יידוע הציבור. אנחנו כאן כדי לשנות את זה.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן