חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הישג לארגון ואוויר נקי לתושבי רובע שדה דב

בעקבות מאבק ארוך ועיקש שלנו, הוועדה המקומית בתל אביב החליטה שלא לאפשר הקמת מתקני אנרגיה מבוססי גז בשדה דב

לאחרונה השתתפנו בדיון בוועדה המקומית בתל אביב בעקבות שתי ההתנגדויות שהגשנו נגד האפשרות להקים מרכזי אנרגיה שבהם מצויים כ-16 מתקני לייצור חשמל מגז בשכונות העתידיות של שדה דב. זאת, בהמשך לפעילות רבת השנים שלנו בנושא. 

טענו שלוש טענות:

הטענה התכנונית שהצגנו שבניגוד לתכנית המתארית, אשר קבעה תנאים לאישור מתקני גז בתכניות המפורטות, כגון בדיקות סביבתיות ואישור המשרד להגנת הסביבה, התכניות אשר כוללות את הקמת מתקני הגז הללו לא מילאו אחר התנאים הללו.

הטענה הבריאותית נשענה על חוות דעת של המדען הראשי שלנו, ד"ר אריה ונגר. בחוות הדעת שלו הוא הראה כיצד מתקנים מהסוג המתוכנן מייצרים זיהום אוויר משמעותי, בסדר גודל של מפעל תעשייתי או מסוף אוטובוסים. המתקנים האלו יפלטו חומרים המסכנים את בריאות הציבור (תחמוצות חנקן, חלקיקים, בנזן המוכר כמסרטן וודאי ועוד). בנוסף, יש בהם סכנות אחרות כדוגמת דליפות גז, קרינה ועוד.

והטענה העקרונית שטענו היא שהעיריה התכוונה לאשר את התכניות כשהציבור לא יכול להתנגד באמת לתכנית, כי מידע בסיסי וקריטי על המתקנים לא נקבע ולא היה מפורסם. מידע בסיסי בנוגע למרכזים האלו לא נקבע במסגרת התכניות המפורטות ונדחה לשלב הרישוי (היתרי הבנייה) כך לא נקבע באופן סופי איפה המרכזים האלו ימוקמו, מה יהיה הגודל שלהם, באיזו טכנולוגיה ישתמשו כדי להתמודד עם הפליטות ועוד מידע חשוב וקריטי שחסר. 

המשמעות היא פגיעה ביכולת של הציבור להתנגד לתכניות עכשיו (והרי איך ידע להתנגד על בסיס מידע שלא קיים) וגם שהוועדה עצמה לא יכולה לאשר תכניות "מפורטות" כשהן בכלל לא מפורטות וכשאין לה תשתית עובדתית מלאה לקבל החלטה. החובה הזאת לאשר תכניות רק על סמך תכנון מפורט היא נכונה תמיד אבל היא נכונה פי כמה וכמה כאשר מדובר בתכניות גדולות מעין אלו, שצפויים לשהות ולהתגורר שבשטחן עשרות אלפי אנשים דווקא בשל הסיכונים הבריאותיים והבטיחותיים שצפויים לאותם אנשים – עיריית תל אביב חייבת לנהוג בשקיפות ולאשר את התכניות רק אחרי שיש בידיה את כל המידע ורק לאחר שהיא אפשרה לציבור לממש את זכותו בחוק.

עמדתנו היא שב-2024 אין לפתח עוד מתקנים המבוססים על דלקים פוסיליים כמו גז אלא להקים מערכות המבוססות על אנרגיות מתחדשות. אם עיריית תל אביב רוצה להבטיח אספקת אנרגיה בעידן של שינוי אקלים, עליה לחייב הקמה נרחבת של אנרגיות מתחדשות ולשים את השימוש בגז מאחוריה. 

למרבה המזל, הוועדה המקומית החליטה להסיר את האיום שנגדו אנחנו נאבקים כבר שנים – ולמגר את מתקני הגז בשכונות המגורים. בנוסף הוגדרו חובות נוספות במסגרת התכנית במטרה להבטיח כי המשך הפיתוח ייעשה באופן שלא יסכן את בריאות הציבור והסביבה, כי התכנית שתאושר תעמוד בתנאי הפירוט הנדרשים וכי תעמוד לרשות הציבור הזכות להתנגד, במידה שמרכזי האנרגיה שיוקמו במסגרת התכנית יפעלו באמצעות מקורות שאינם מתחדשים.

אנחנו רואים בהחלטה הישג משמעותי לאחר מאבק של שנים מול עיריית תל אביב ורמ"י שלא לאפשר את בניית מתקני הגז בסביבה עירונית צפופה (16,000 יח"ד, מלונאות ומאות אלפי מטרים לתעסוקה) בשל הסכנות הבריאותיות והבטיחותיות מהמתקנים.

מתקנים מהסוג המתוכנן מייצרים זיהום אוויר משמעותי, בסדר גודל של מפעל תעשייתי או מסוף אוטובוסים. המתקנים האלו יפלטו חומרים המסכנים את בריאות הציבור (תחמוצות חנקן, חלקיקים, בנזן המוכר כמסרטן וודאי ועוד). בנוסף, יש בהם סכנות אחרות כדוגמת דליפות גז, קרינה ועוד.

מאמרים קשורים

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן