לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"זו הממשלה הגרועה אי פעם בתחום ההגנה על הסביבה"

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל הארגון, בראיון לעיתון כלכליסט על החשיבות של בית משפט עליון חזק להגנה על הסביבה ועל השרה סילמן שלא מבינה את כובד האחריות של תפקידה ומחזירה אותו שנות דור אחורה.

המנכ"ל שלנו, עו"ד עמית ברכה, התראיין עבור כתבתה של כתבת הסביבה של כלכליסט, שני אשכנזי. הוא סיפר לה על עמדת הארגון בכל הנוגע לחוקי ההפיכה המשפטית והסכנות החמורות שהם מציבים לסביבה ולבריאות הציבור בישראל.

״החוק והמשפט הם הבסיס לכל חברה בריאה. החלשת מערכת המשפט, יצירת פוליטיזציה בקרב הוועדה לבחירת שופטים, ביטול עילת הסבירות, יצירת פסקת התגברות על פסקי דין של בית המשפט העליון ועוד — יובילו לכאוס נוראי, שבמסגרתו כוח שלטוני בלתי מרוסן יוכל לפעול ללא בקרות, איזונים ובלמים. זה יכול להוביל לכך שפוליטיקאים, שאמורים לפעול לטובת הכלל, יעדיפו אינטרסים צרים כמו דאגה למקורבים לשלטון, והדאגה לסביבה ולבריאות שלנו תידחק. לשרים יהיה קל יותר לתעדף אינטרסים תעשייתיים ללא ביקורת שיפוטית, גם אם ההחלטה עלולה לעלות בחיי אדם. זה אומר שליד בתי מגורים ניתן יהיה להקים תעשייה מזהמת, ואלא אם האזרחים באותה שכונה מקורבים במקרה למקבלי ההחלטות — לא יהיה מי שיגן עליהם״.

הוא גם סיכם את תחילת הקדנציה של השרה להגנה הסביבה, עידית סילמן, בתקופה שבה חדשות לבקרים מבוטלים ומוחלשים מנגנונים וצעדי חקיקה שנועדו להגן על הסביבה – דוגמת חוק אוויר נקי, המס על כלי הפלסטיק החד-פעמיים והנחיית גורמי המקצוע במנהל התכנון, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר להימנע מהקמת יישובים חדשים – כאשר השרה אינה פועלת מספיק כדי למנוע אותם, ואף תומכת בחלקם.

״זו הממשלה הגרועה אי פעם בתחום ההגנה על הסביבה בישראל. הממשלה הצהירה שבתוך חצי שנה תעביר חוק אקלים שאפתני. זה לא קרה עד עכשיו, והיא פועלת באופן נחוש כדי לתעדף אינטרסים שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרס הסביבתי. הממשלה לוקחת אותנו אחורה שנות דור. היא מבטלת החלטות קודמות הכרחיות להפחתת גזי חממה, טיפול בסביבה ואוויר נקי. למשל, ביטול המס על הכלים החד־פעמיים; החלשה בחוק ההסדרים של יישום חוק אוויר נקי, כך שתחנות כוח פחמיות יוכלו לפלוט מעבר למגבלות היתר הפליטה ולזהם הרבה יותר; עוד היתרים לחיפושי גז; אי־פעולה לאיטום מטמנות שפולטות מתאן ותורמות תרומה משמעותית לפליטות גזי החממה ועוד…

״מצב הסביבה בישראל מעולם לא היה מזהיר אבל עכשיו הוא בכי רע. אנחנו שוקעים בהדוניזם אינסופי ובגישה של ׳אחריי המבול׳. אין הפנמה בקרב מקבלי ההחלטות של הנזקים הכלכליים שפגיעה בסביבה גורמת, בטח בתקופה של משבר אקלימי. המגזר הפיננסי כלל לא נערך למעבר לכלכלה דלת פחמן, וזה הרסני למשק הישראלי. הסקטור היצרני בישראל יצטרך להתחיל לשלם בשנים הקרובות מסי פחמן בכניסה לאירופה. זה משהו שאי אפשר להגן עליו מפניו ללא רגולציה תומכת בישראל, ללא פעילות אקטיבית של הממשלה״.

לקריאת הכתבה המלאה בעיתון כלכליסט: https://www.calcalist.co.il/local_news/article/r1bazb2t2

צילום מסך מתוך כתבתה של שני אשכנזי בעיתון כלכליסט
Print Friendly, PDF & Email
״מצב הסביבה בישראל מעולם לא היה מזהיר אבל עכשיו הוא בכי רע. אנחנו שוקעים בהדוניזם אינסופי ובגישה של ׳אחריי המבול׳. אין הפנמה בקרב מקבלי ההחלטות של הנזקים הכלכליים שפגיעה בסביבה גורמת, בטח בתקופה של משבר אקלימי"

מאמרים קשורים

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן