לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זיהום קרקע: משמעויות והשלכות

בשנים האחרונות, עם חשיפתם של מספר לא מבוטל של מוקדי זיהום קרקע, בפרט במתחמים שבהם התנהלה במשך שנים ארוכות פעילות של מערכת הבטחון, התברר כי תופעת הקרקעות המזוהמות, אינה זוכה לטיפול נאות.

ברחבי הארץ, קיימים אתרים מזוהמים רבים שרובם רעילים ומסוכנים לאדם ולסביבה ואין תיעוד או מיפוי הולם, שיגדיר את היקף הבעיה ואת הדרכים להתמודד עמה. לא אחת חלק מהאתרים מיועדים למטרות מגורים, כאשר אין הסדר למפגע הבריאותי הטמון בהם.

מקורו של זיהום הקרקע הינו בחומרים מסוכנים אשר דלפו או נשפכו על הקרקע או לתוכה ממקורות מזהמים שונים. מקורות אלה הינם: מפעלי תעשיה צבאיים או אזרחיים, שעשו שימוש בחומרים מסוגים שונים, בהם חומרים מסוכנים ביותר וחומרי נפץ, תחנות דלק שמיכליהם דלפו במשך שנים, אתרי פסולת, בריכות אידוי ואגירה, בסיסי צבא, קווי צנרת של דלקים, מוסכים, שדות תעופה ומקורות נוספים. 

הסכנות בזיהום קרקע

זיהום הקרקע עלול לגרום, מעבר להשחתת הקרקע, לזיהום מקורות מי תהום (ולא מעט בארות באזור המרכז כבר נסגרו עקב זיהום), לזיהום אוויר, עקב פליטתם של גזי קרקע שמסוכנים לנשימתו של אדם, כמו גם לחשש לפיצוצים ועד מניעת השימוש בקרקע למטרות שונות ורבות.

במדינת ישראל, לאור רמת הצפיפות ההולכת וגדלה, בעיקר במרכז הארץ, קיימת חשיבות רבה לשמירה על הקרקע כך שניתן יהיה לעשות בה שימוש למטרות שונות: לתעשייה, למגורים ולשימושים נוספים. 

הסדר מקיף לתיקון המצב

אנו פועלים ליצירת הסדר כולל לטיפול במשבר זיהום הקרקעות באמצעות הצעת חוק שיקום קרקעות מזוהמות שניסחנו וקידמנו אשר עברה קריאה ראשונה בכנסת. הצעת חוק זו תיתן פתרון כולל לטיפול באתרים מזוהמים, במי התהום המזוהמים ויצירת מקור מימון לשם כך ועד מניעת זיהום במקור.

בנוסף, אנו ממשיכים להציג את עמדתנו בוועדות התכנון השונות ולקדם ביצוע של סקרי קרקע מקיפים וקבלת תכניות מפורטות לטיהור השטחים המזוהמים, לפני תחילת הכשרת השטח לבנייה ולמטרות נוספות.

Print Friendly, PDF & Email
מקורו של זיהום הקרקע הינו בחומרים מסוכנים אשר דלפו או נשפכו על הקרקע או לתוכה ממקורות מזהמים שונים.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן