כלי מדידה לתכנון משולב תחבורה ציבורית

תכנון משולב תחבורה ציבורית מהווה מענה ישיר ועוצמתי לבעיות הדיור והנגישות בארץ. שינוי אופן התכנון נדרש באופן מידי על מנת ליצור מרחבי מחייה עירוניים, שיספקו איכות חיים לכלל המגזרים והגילאים השונים בציבור בד בבד עם חסכון בקרקע ובעלות נמוכה לעומת אופן התכנון והבניה הנוכחיים. המגמות של ציפוף, ערוב שימושים, הפחתת התלות ברכב הפרטי ועוד, מקבלות את ביטוין בתכנון משולב תחבורה ציבורית. בתמצית, תכנון משולב תחבורה ציבורית מחייב קרבה של שימושי קרקע מעורבים ואינטנסיביים לתחנה יעילה של תחבורה ציבורית (יעדי הנסיעה והתדירות קובעים זאת) כתנאי סף.

יצרנו כלי מדידה פשוט לבדיקת תכניות, בו ניתן להיעזר בהליך התכנון על מנת לשלב את ההיבטים הנחוצים ביותר לקידום תכנית על סמך עקרונות תכנון משולב תחבורה ציבורית. כלי המדידה התכנוני מורכב מהקטגוריות הבאות: צמצום הצורך בנסיעות, עידוד יצירת רחובות להליכה ולרכיבת אופניים, הקצאת הנדרש לתחבורה ציבורית והטמעה במסמכי התכניות. במהלך העבודה נבחנו 15 תכניות, השונות זו מזו במיקום, טופוגרפיה וביחס לבינוי קיים. מתוכן רק התכניות של התחדשות עירונית עמדו בתנאי הסף של קירבה לתחנת תחבורה ציבורית יעילה. כמעט ואף תכנית לא כללה התניות לפיתוח התחבורה הציבורית. נראה שעליית המודעות להליכתיות ולרכיבת אופניים שיפרה בתכניות החדשות יותר היבטים כמו רחבי מדרכות, חזיתות מסחריות או הוראות לנטיעות אך ההיבטים העיקריים, נדרשים להבטחת תחבורה ציבורית יעילה, לא נמצאים בתכנות. תוצאות הבדיקות המלאות מצורפות בסוף המסמך.

אדם טבע ודין רואה בהטמעת כלי המדידה בהליכי התכנון אפשרות להעלאת איכות התכניות באמצעות כלי קל לשימוש, אשר יחדד את ההיבטים הנדרשים להפיכת התכניות לראויות יותר ליישום בעידן הנוכחי, בו הקרקע הינה משאב במחסור, רב האוכלוסייה חייבת לעבור לניידות בתחבורה חליפית לרכב הפרטי והרחוב העירוני חייב לחזור להיות מוקד מרכזי.

תכנון משולב תחבורה ציבורית מחייב קרבה של שימושי קרקע מעורבים ואינטנסיביים לתחנה יעילה של תחבורה ציבורית

מאמרים קשורים

תחנת אוטובוס לא מוצללת ברעננה

הצעת חוק ההצללה שלנו הונחה על שולחן הכנסת

חוק ההצללה שלנו יציב חובה להצללת המרחב הציבורי בתכניות חדשות – 50% מהשטח הבנוי. הצללת המרחב תיעשה בהתאם לתמהיל המתאים בין עצים בוגרים והצללה מלאכותית, באופן שיבטיח הצללה בטווח הזמנים המיידי, הבינוני והקצר. במקביל להצעה, המחלקה הכלכלית שלנו פיתחה מחשבון ייחודי וכלי דינמי שמאפשר לבדוק את ההשלכות הכלכליות הישירות של הצעת החוק החדשה על קוני הדירות ועל יזמים

למאמר המלא
הכנרת מאחורי גדר

הולחוף שוב אינה עושה מספיק מול בנייה בלתי חוקית בחופי הכינרת 

הגשנו ערר במטרה לבטל את החלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית לאשר שימוש חורג בחוף בורה בורה, החלטה שמאפשרת גם בנייה. מאז 2009, ועדות התכנון ממשיכות לאשר שוב ושוב בקשות לשימוש חורג בחוף כחוף רחצה, אולם בפעם הראשונה הולחוף אף אישרה מבנים שלעמדנו מעולם לא אושרו עד כה

למאמר המלא
דילוג לתוכן