לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
Close this search box.
חיפוש
Close this search box.

מפגע בריאותי וסביבתי בבתי הספר בחברה הבדואית בנגב

אנחנו, יחד עם מיזם סעיד אל חרומי, פועלים להחלפת הגנרטורים המזהמים בבתי הספר וגני הילדים ביישובים הבדואים הלא מוכרים בנגב. מדובר במחדל חינוכי, בריאותי וסביבתי שצריך להיפסק מיד ויש להחליפו באנרגייה נקייה ובריאה.

לפני מספר חודשים השתתפנו בסיור יחד עם פעילי מיזם סעיד אלחרומי, עמותת עדאלה, עמותת "המועצה האזורית לכפרים לא מוכרים", פעילים חברתיים מהחברה הבדואית ואנשי חינוך במוסדות חינוך בפזורה הבדואית. בסיור למדנו על סוגייה סביבתית כואבת הפוגעת בזכויות יסוד של ילדי החברה הבדואית – הזכות לחינוך והזכות לסביבה ראויה.

סמנכ"לית הארגון, עו"ד תמי גנות רוזנשטרייך, וראש תחום תכנון יעל דורי בחברת פעילים נוספים בסיור שנערך במוסדות החינוך של החברה הבדואית בנגב

מצד אחד, ביישובים הלא מוכרים בנגב יש מאות מוסדות חינוך (בתי ספר וגני ילדים) שמספקים מסגרות חינוכיות לילדים רבים בגילאים שונים. המסגרות החינוכיות הוקמו מתוקף חוק חינוך חובה, שכן  ממשלת ישראל מחויבת לספק שירותי חינוך עבור כלל תלמידי ותלמידות מדינת ישראל, לרבות התלמידים בכפרים הלא מוכרים.

על אף שהכפר עליו הוקם מוסד החינוך אינו נהנה מהכרה או מסגרת תכנונית מוכרת, הילדים בכפר זכאים לקבל שירותי חינוך ואת התשתיות הראויות לקיים בהם תהליכים פדגוגיים משמעותיים, באופן שוויוני כמו שאר אזרחי מדינת ישראל.

ואולם, מוסדות חינוך לא מעטים מקבלים את אספקת החשמל שלהם מגנרטורים מזהמים ונאלצים להשתמש בבורות ספיגה כפיתרון לביוב. גנרטורים מהווים מטרד של רעש וזיהום אוויר ואף מפגע בריאותי של ממש, כאשר הפליטה של גנרטורים מתרחשת בקרבה רבה מאוד לתלמידים, ילדים רכים בשנים הרגישים מבחינה בריאותית יותר מאנשים מבוגרים. מזהמי האוויר הנפלטים מגנרטורים כוללים מזהמים רבים ובהם חלקיקים ותחמוצות חנקן, והם עלולים לגרום לשלל של נזקים בריאותיים. 

גנרטור בסמוך לחצר משותפת המשמשת 140 ילדים ברשת גני הילדים באלג'רה
גנרטור נוסף, בסביבה מלוכלכת ומזוהמת

נוסף על כך, לא פעם, ישנו מחסור בדלקים המשמשים להפעלת הגנרטורים. כך למשל, מהסיור שערכנו עלה שמוסדות החינוך ביישוב אלג'רה פעלו ללא חשמל במשך חודש וחצי בין אמצע מרץ לתחילת חודש מאי. המשמעות שהמזגן, התאורה, המקרר, הקומקום, המחשבים – כולם לא עובדים, והדבר לא מאפשר לתלמידים ללמוד ולמורים ללמד.  על הפגיעה בבריאות התלמידים והמורים ועל תשתיות החשמל, הביוב והמים הלוקות בחסר, יש להוסיף כי גם דרכי הגישה הפיזיות למוסדות החינוך- לא פעם רעועות ולא מתוחזקות.  

יש לזכור, כי מבחינת חלק ניכר מאזרחי הכפרים הלא מוכרים, מוסדות החינוך מהווים את פניה של המדינה והממשק המובהק היחיד שבין חייהם לבין ממשלת ישראל

 במסגרת פעילותנו – פנינו לשרת החינוך, יחד עם מיזם סעיד אלחרומי, כדי לקבל סיוע בהסרת החסמים ולהביא להחלפת הגנרטורים בפאנלים סולאריים במוסדות החינוך שאינם מחוברים לחשמל. בנוסף, בימים אלו אנו פועלים במישורים נוספים, הן משפטיים והן תכנוניים, על מנת לקדם את החלפת הגנרטורים באנרגייה נקייה. נמשיך להיאבק בהפרה הכואבת הזאת של זכויות בסיסיות, להן זכאים באופן טבעי כל ילד וילדה בחברה הישראלית

Print Friendly, PDF & Email
גנרטורים מהווים מטרד של רעש וזיהום אוויר ואף מפגע בריאותי של ממש, כאשר הפליטה של גנרטורים מתרחשת בקרבה רבה מאוד לתלמידים, ילדים רכים בשנים, הרגישים מבחינה בריאותית יותר מאנשים מבוגרים. מזהמי האוויר הנפלטים מגנרטורים כוללים מזהמים רבים ובהם חלקיקים ותחמוצות חנקן, והם עלולים לגרום לשלל של נזקים בריאותיים.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן