לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מפעל מזהם ליד בית ספר בירושלים יועבר ממיקומו

ליווינו תלמידי בית ספר בשכונת שועפאט ומשפחותיהם בעתירתם לבית המשפט העליון, בדרישה למצוא פתרון לבית הספר, הממוקם בסמוך למפעל יציקת מתכות שפולט מזהמים לאוויר ולתוך חלל בית הספר.

ליווינו תלמידי בית ספר בשכונת שועפאט ומשפחותיהם בעתירתם לבית המשפט העליון, בדרישה למצוא פתרון לבית הספר, הממוקם בסמוך למפעל יציקת מתכות שפולט מזהמים לאוויר ולתוך חלל בית הספר. בסיוע חוות הדעת המקצועית שסיפקנו, קבע בית המשפט כי הלימודים בבית הספר מסכנים את בריאות התלמידים והורה לעיריית ירושלים ולמשרד החינוך למצוא פתרון זמני למצב בתוך שבוע, עד לפתיחת שנת הלימודים, שיוחלף בהמשך בפתרון קבוע. 

עבור 800 תלמידי בית הספר לבנים "ראס חמיס" בשועפאט, כולם בגילאי 5-12, קיים חשש עז לחזור ללימודים. למעלה משנה מעורבים הוריהם במאבק מול הרשויות, על רקע פליטת גזים רעילים לשטח בית הספר וכיתות הלימוד.

על רקע מחסור בכיתות לימוד בשכונה, עיריית ירושלים הסבה מבנה ששימש בעבר דיר עיזים ששופץ לבית ספר. אלא שבית הספר החדש נמצא בלב אזור תעשייה, ובסמיכות למפעל יציקת מתכות. כאשר המפעל מפעיל את מתקניו, נפלטים מהארובות שלו עשן וריחות חריפים. כבר בימים הראשונים של שנת הלימודים האחרונה התלוננו התלמידים על ריח מתכתי חריף באוויר, כאבי ראש עזים, הקאות וסחרחורות.

ההורים המודאגים פנו אלינו, ובשיתוף עם האגודה לזכויות האזרח הגשנו ערעור לבית המשפט העליון. זאת, על רקע פסיקה קודמת שקיבלה את טענת עיריית ירושלים וגרסה כי כל עוד המפעל אינו חורג מערכי זיהום אוויר תקינים אין מניעה למקם את בית הספר בסמוך לו.

בערעור הצגנו את עמדת מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה, שכתב: "אין זה סביר, ולכל הפחות אין זה רצוי, למקם בית ספר ובו מאות תלמידים בצמידות למפעל תעשייתי מסוג זה". אנו טענו כי גם אם המפעל עומד בכל תקני איכות האוויר, אין הדבר מעיד על העדר זיהום וכי תקני איכות האוויר מתייחסים לפליטת זיהום באזורי תעשייה, אך לא למיקום רגיש כמו בצמוד למוסד לימודים. ד"ר אריה ונגר, מומחה זיהום אוויר מטעמנו, ציין בחוות דעתו כי במקום נמדדו חריגות מתקנים ומהוראות רישיון העסק של המפעל, וכי זיהום האוויר פוגע בבריאותם של התלמידים.

שופטי העליון אליעזר ריבלין, אליקים רובינשטיין ומרים נאור קיבלו את עמדתנו. הם הורו לעיריית ירושלים ולמשרד החינוך למצוא פיתרון שיאפשר לתלמידים לפתוח את שנת הלימודים הקרובה בתוך שבוע במיקום חלופי, גם אם מדובר בפתרון זמני. 

השופטים מתחו על עיריית ירושלים ביקורת חריפה בשל עיכוב הטיפול בנושא וקביעת משכנו של בית הספר במבנה "שאינו ראוי ללימודי-אדם".

עוד נכתב בפסק הדין כי "הנכונות להסכים לחשיפת ילדים לסיכונים הנלווים לשאיפת החומרים המזיקים, ולוּ למשך יום אחד, היא החלטה בלתי-סבירה ואין להשאירה על מכונה".

בעקבות פסיקת בית המשפט, קבעה העירייה כי המפעל יועתק ממיקומו בחודש ינואר הקרוב, ועד אז יפעל רק בשעות אחה”צ, כשהתלמידים לא נוכחים בבית הספר. עו"ד עמית ברכה, סמנכ"ל אדם טבע ודין סיכם: "הנתונים הקיימים בידנו מעידים על רמות גבוהות של מזהמי אוויר בעלי פוטנציאל וודאי לפגיעה בבריאות התלמידים. בהפיכת מבנה של דיר עיזים לבית ספר, בסמוך לאזור תעשייה מזהם, הפרה עיריית ירושלים את חובתה להגן על זכויות יסוד של תושביה ובהן הזכות לחיים ולבריאות, הזכות לסביבה ראויה והזכות לחינוך".

Print Friendly, PDF & Email
השופטים מתחו על עיריית ירושלים ביקורת חריפה בשל עיכוב הטיפול בנושא וקביעת משכנו של בית הספר במבנה "שאינו ראוי ללימודי-אדם".

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן