לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ניצחון משפטי בנוגע לצפיפות בנייה בעיר

בית המשפט המחוזי בת”א קיבל את עתירת אדם טבע ודין וביטל את התוכנית של עירית רמת-גן לבנייה צפופה למגורים, ללא שטחי ציבור.

שופט בית המשפט המחוזי בת”א ביטל בתאריך החודש בפסק דין תקדימי את תכניתה של עיריית רמת גן. התכנית היתה אמורה לאפשר הוצאת היתרי בניה בכל רחבי העיר מכח תמ”א 38 באופן בלתי מוגבל למעשה, וזאת בלי להבטיח שלצד הציפוף יהיו בעיר שטחי ציבור בכמות מספקת.

בית המשפט קבע כי לא ניתן לאשר תכנית כזו בלי חוות דעת כתובה ומפורטת של מהנדס העיר, אשר תבטיח כי גם לאחר הגדלת הצפיפות יהיה מענה לכל צרכי הציבור בעיר. כמו כן קבע בית המשפט כי יש לשתף את הציבור, באופן מלא, בהליך התכנוני, ולהציג בפניו אופן שקוף ופומבי את תוכנית ההתחדשות העירונית ברמת גן.

בפסק הדין ביטל בית המשפט המחוזי בתל אביב את החלטת ועד הערר המחוזית של מחוז ת”א, שאישרה את התכנית כפי שביקשה העיריה, והטיל הוצאות על הוועדה המקומית רמת גן ועל ועדת הערר. מעתה ואילך תכניות מקומיות שבאות ליישם את תמ”א 38 יאושרו רק לאחר שהעירייה תוכיח כי באזורים בהם צפויה הצפיפות לגדול, אכן קיימים מספיק בתי ספר, גנים ציבוריים, וכל שטחי הציבור האחרים.

בפסק הדין הבהיר השופט יפרח גם את חשיבות שיתוף הציבור בהליכי התכנון, בקובעו כי: “אני סבור כי חוות הדעת אמורה לעמוד לא רק לעיון חברי הוועדה, אלא עליה להיות פתוחה לעיון וביקורת הציבור, שהרי מהנדס הוועדה הוא שלוח הציבור ומשרת את הציבור בכללותו ולא רק את חברי הוועדה”.

עו”ד אלי בן ארי, היועץ המשפטי של אדם טבע ודין, הסביר כי: “חשיבות פסק הדין הינה קודם כל במסר הברור, שבית המשפט משגר לרשויות התכנון השונות, שאין להוסיף בניה חדשה באופן נחפז ושרירותי, אלא שיש לעשות זאת רק בהתאם לתכנון מאוזן שמבטיח את שמירת על איכות החיים של הציבור. זהו מסר חשוב במיוחד בימים אלה, בהם אנו שומעים כל העת על יוזמות לבניה חדשה למגורים בכל מיני מקומות נטולי שירותים ותשתיות עירוניות חיוניות. יש לקוות שהרשויות יטמיעו מסר חשוב זה בכל תכנון חדש, וימנעו מקידום תכניות לבניה מהירה מדי שהיא מתכון איכות חיים ירודה.”

לדברי יעל דורי, ראש תחום תכנון באדם טבע ודין, למרות הצורך האקוטי בחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה, עיריית רמת גן עשתה שימוש ציני בתכנית. התחדשות עירונית צריכה להיות, כמו שהחוק קובע, הגדלה של הצפיפות בעיר תוך מתן מענה לצרכי הציבור הנדרשים במקום, מגינות ועד בתי ספר, ממתנ”סים ועד מרפאות וטיפות חלב. רק כך ניתן להבטיח שגם לאחר שהבניה תהיה צפופה יותר תישמר איכות החיים במקום. “עירית רמת גן החליטה להגדיל זכויות בניה בלי להתייחס בכלל לצורך במתן המענה הנדרש לצרכי הציבור ועל כן נאלצנו לפנות לבית המשפט, אשר קיבל את עמדתנו וקבע כי כל מי שמעוניין ליצור סביבת מגורים איכותית צריך להתנגד להליכים מסוג זה. נקווה שראש העיר החדש של רמת גן ישנה את הליכי התכנון הקלוקלים בעיר ויטמיע את המסר שמגיע אליו מבית המשפט”.

Print Friendly, PDF & Email
בית המשפט קבע כי לא ניתן לאשר תכנית כזו בלי חוות דעת כתובה ומפורטת של מהנדס העיר, אשר תבטיח כי גם לאחר הגדלת הצפיפות יהיה מענה לכל צרכי הציבור בעיר.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן