לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סופית: בוטלה הבנייה של כפר נופש בחוף בצת

מדובר בשינוי מגמה מבורך בהתנהלות מנהל התכנון בשמירה על השטחים הפתוחים ובפרט בשמירה על הסביבה החופית בישראל.

איום הבנייה מעל חוף בצת אוסר סופית בפברואר 2020 לאחר שועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה השאירה את החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז צפון, שדחתה ביוני האחרון את התוכנית להקמת כפר נופש במקום. 

בצת: אחד החופים הטבעיים והחשובים בארץ

חוף בצת המצוי ברצועת החוף הצפונית של ישראל, שמר עד היום על אופיו הפתוח והטבעי ומהווה בין היתר: אתר הטלה לצבי ים המצויים בסכנת הכחדה חמורה, אתר בילוי ונופש ומרכז לפעילות ספורטיבית עבור הציבור הרחב.

בשנת 1992 אושרה התכנית לבנייה בחוף בצת המיוחד. התכנית מאפשרת הקמת שלושה כפרי נופש, חניון קמפינג גדול, שלושה מרכזים מסחריים, אגם מלאכותי, פארק שעשועי מים גדול, חוות סוסים ואף אופציה ליזמים לבנות במקום כפר נופש נוסף בעתיד.

למרות שמימוש התכנית יביא לפגיעה בלתי הפיכה באחד החופים הייחודיים בישראל, מעולם לא נבחנו חלופות להקמת כפרי הנופש. בנוסף, לא נערך כל תסקיר השפעה על הסביבה, שנועד לספק את המידע המעודכן והאמין ביותר שעליו ניתן להסתמך בכל הנוגע לערכיות השטח, הפגיעה הצפויה בו וכיצד ניתן להקטין אותה.

מאבק משפטי וציבורי להצלת בצת 

בעקבות פניות שהגיעו “למוקד הירוק” של העמותה בשנת 2008 על שיווק הקרקע של חוף בצת לטובת מימוש פרויקט התיירות הגרנדיוזי, הצטרפנו למאבק הציבורי יחד עם “ועד הפעולה של תושבי הגליל המערבי להצלת חוף בצת” ו”העמותה למען איכות סביבה וחיים בנהריה”, “החברה להגנת הטבע” וארגונים נוספים.

במסגרת פעילותינו, דרשנו מוועדות התכנון לבחון בצורה מעמיקה את ההשלכות הסביבתיות לפני אישור ביצוע עבודות במקום ואף עירבנו את מבקר המדינה בנושא. בנוסף, המאבק על חוף בצת לווה בפעילות ציבורית אינטנסיבית.

בחודש יוני 2011, אישרה “הועדה המקומית מטה אשר”, תכנית בינוי לחוף. משמעות אישור זה הינו: תחילת ביצוע העבודות בשטח וקידום הקמת כפר הנופש בחוף. בעקבות אישור תכנית הבינוי, שהיה גורם לנזק בלתי הפיך לחוף, הגשנו ערר יחד עם החברה להגנת הטבע ועמותת “שלוש השקמים” – הפועלת לקידום החיים והסביבה בגליל המערבי. בעקבות הערר, הוחלט כי מוסדות התכנון יקיימו דיון נוסף בעתידו של האזור. כך מנענו את ביצוע העבודות לפני שמוסדות התכנון דנו בטענות כבדות המשקל כנגד תוקפה של התכנית.

הישג אדיר בדרך להצלת בצת 

בחודש אוקטובר 2011 הודיע מנהל מינהל מקרקעי ישראל הנכנס, בנצי ליברמן, כי בכוונתו לבטל את תכניות הבנייה בחוף בצת, והנחה את עובדי המינהל לנהל משא ומתן עם היזמים ובעלי הקרקע במטרה להשיב את החוף לבעלות ציבורית. 

Print Friendly, PDF & Email
דרשנו מוועדות התכנון לבחון בצורה מעמיקה את ההשלכות הסביבתיות לפני אישור ביצוע עבודות במקום ואף עירבנו את מבקר המדינה בנושא.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן