לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עתרנו בדרישה לעצור את פרויקט פצלי השמן

בג”ץ קבע כי כל נושא הפקת נפט מ”פצלי השמן” ידון במוסדות התכנון.

אנחנו ממשיכים לפעול בזירה התכנונית במטרה להבטיח כי המיזם יבוצע רק לאחר בחינה מקצועית והקפדה על זהירות מרבית ומזעור הנזק הסביבתי והבריאותי הטמון בפרוייקט זה.

פנייה של תושבים – להצלת חבל עדולם 

תחילתה של העתירה, בפנייה של תושבי חבל עדולם למוקד הירוק של העמותה בשנת 2010. התושבים סיפרו על פרויקט להפקת נפט מ”פצלי השמן” המתוכנן להתבצע בסמוך לבתיהם ובלב השטח הפתוח, המשמש לטיולים ולתיירות כפרית.

לאחר בדיקה משפטית ותכנונית, התברר לנו כי הפרויקט מקודם ללא תכנית וללא תסקיר השפעה על הסביבה וכולל קידוח לעומק 300 מ’, חימום תת-הקרקע לטמפרטורה של 300 -350 מעלות צלזיוס ופליטת גזים רעילים לסביבה, כל זאת במטרה להפוך את פצלי השמן לדלקים. הגשנו את העתירה לבג”צ על מנת להבטיח כי  פרויקט ‘פצלי השמן’ המסוכן יבחן באופן הקפדני ביותר מבחינה סביבתית ובריאותית.

העתירה לבג”ץ –פצלי השמן סכנה לסביבה ולאדם

העתירה לבג”ץ נועדה לבטל את הרישיון שניתן לפרויקט הפקת נפט מ’פצלי השמן’ ללא תוכנית ובניגוד להוראות חוק התכנון והבניה. בעתירה ציינו כי מדובר בשיטת הפקה ניסיונית, שלא ברור מהי השפעתה על רמות זיהום האוויר ומי התהום, וכן כלל לא נלקחו בחשבון ההשפעות ההרסניות שלה לבריאות הציבור.

מטרה מרכזית נוספת של העתירה הייתה: לחייב את משרד התשתיות ואת החברה היזמית לבחון את הפרויקט באופן קפדני, מקצועי ומאוזן, בהתחשב במדיניות משק האנרגיה הישראלי, ובכפוף להליכים החוקיים המחייבים כל שינוי המתוכנן בפני השטח.

“לא יעלה על הדעת שבניה של קיוסק תחייב הליך תכנוני ובחינה מקיפה של התאמת הבניה למקום, בעוד שפיילוט להפקת נפט בלב שטחים סביבתיים רגישים ובסמוך לבתי מגורים, יאושר על ידי משרד התשתיות בלבד. מעבר לכך, הפרויקט מנוגד להתחייבויות הממשלה לשינוי משק האנרגיה הישראלי לייצור אנרגיות מתחדשות, התייעלות אנרגטית ולהפחתת גזי חממה. אסור היה לקדם את הפרויקט במסגרת ‘חוק הנפט’ מבלי שנעשתה תוכנית הכוללת שיתוף ציבור ותסקיר השפעה על הסביבה ומבלי לקחת בחשבון את ההשפעות ההרסניות לבריאות הציבור, לסביבה ולכלכלה המקומית”, מסביר עו”ד עמית ברכה, מנכ”ל העמותה.

Print Friendly, PDF & Email
הפרויקט מנוגד להתחייבויות הממשלה לשינוי משק האנרגיה הישראלי לייצור אנרגיות מתחדשות, התייעלות אנרגטית ולהפחתת גזי חממה.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן