לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרויקט ראשון מסוגו להעלאת חוסן המים העירוני

אדם טבע ודין לוקח חלק בפרוייקט השבת מי הנגר של עיריית רמת גן. הארגון מקדם ביחד עם העירייה גיבוש מדיניות מתמרצת לניהול מי הנגר ומניעת הצפות, כחלק מההיערכות העירונית למשבר האקלים. איגום מי גשמים והשבתם למאגר מי התהום יכול לסייע להפחית את תלות משק המים בהתפלה, ולתרום לחוסן המים והאקלים של ישראל.

לפי תחזיות השירות המטאורולוגי, כמות המשקעים הכללית צפויה לרדת ב-25% עקב שינוי האקלים, אך תדירות אירועי גשם קיצוניים צפויה לגדול. בחורפים האחרונים מדינת ישראל שילמה מחיר כבד מאד על היערכותה החסרה לשיטפונות והצפות. התעלמות ארוכת שנים של הממשלה והשלטון המקומי הביאה את המרחב העירוני למצב מסוכן בשל מערכות ניקוז מיושנות, תקציבים דלים ולא מנוהלים, שלטון מקומי שלא ערוך לנהל אירועי טבע קיצוניים, זיהום סביבתי אדיר והרבה מאד מים מבוזבזים. בחורף 2020 קיפחו את חייהם 7 בני אדם, רשויות מקומיות שילמו מיליוני שקלים על נזקי הסופות ומערכות הטבע ספגו פגיעה אדירה בדמות ביוב שהציף את הנחלים והים. על רקע פוטנציאל הנזק הצפוי למערכות טבעיות ואנושיות עקב משבר האקלים, ברור כי היערכות למשבר האקלים הינה אבן יסוד בבניית חוסן לאומי, בריאותי, כלכלי וחברתי. 

במקביל לקידום פתרונות מדיניות שיספקו מסגרת לאומית להיערכות לשינוי האקלים, כדוגמת חוק האקלים, נראה שהבשורה מגיעה גם מהרשויות המקומיות עצמן. דוגמאות לכך הינן תוכניות היערכות עירוניות שמקדמות ערים כדוגמת תל אביב, כפר סבא ולאחרונה גם ירושלים. דוגמה נוספת היא הפרויקט של עיריית רמת גן לשיקום נחל כופר, איגום מי הנגר והשבתם למי התהום. 

נחל  כופר הוא נחל אכזב המהווה את אחד היובלים הצפוניים של נחל איילון. נחל כופר עובר באזורים עירוניים בנויים של רמת גן, גבעתיים וגבעת שמואל ומנקז את מי הגשמים שלהם. הנחל נשפך ממערכת הניקוז לאגם הפארק הלאומי ברמת גן, וממנו זורמים המים דרך אזור הספארי לפארק אריאל שרון, שם חוזר הנחל לזרום בערוץ טבעי. למעשה, רוב אפיקו של הנחל שולב במערכות ניקוז מי הגשמים של הערים אותם הוא מנקז, והוא מהווה דוגמה לנחל שהוסדר וכמעט נעלם תחת הבינוי.

מטרת הפרוייקט של עיריית רמת גן היא לאגום ולטהר 500 אלף מ״ק מי נגר הזורמים ומציפים את נחל כופר והשכונות הסמוכות בכל חורף ולהחדירם למי התהום. הפרויקט צפוי להימשך כ-3 שנים ויהווה פתרון מבוסס טבע לאיגום וטיפול במי נגר מזוהמים תוך צמצום הצפות חוזרות ונשנות ברחובות הסמוכים. 

הפרוייקט יסייע גם להגדלת מאגרי המים העירוניים ומאגרי המים לשעת חירום ויציג מודל למדיניות לשיקום נחלים וניהול מי נגר עילי, שיכול להיות מיושם בכל עיר בארץ.

אדם טבע ודין שותף בפרוייקט, יחד עם מכללת שנקר ואוניברסיטת בר אילן. האיחוד האירופי מספק מימון לפרוייקט, במסגרת תוכנית Horizon Europe. 

Print Friendly, PDF & Email
בחורף 2020 קיפחו את חייהם 7 בני אדם, רשויות מקומיות שילמו מיליוני שקלים על נזקי הסופות ומערכות הטבע ספגו פגיעה אדירה בדמות ביוב שהציף את הנחלים והים.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן