לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בג"צ קיבל את הערעור שלנו והרחבת בז”ן תעצר

בית המשפט העליון קיבל את הערעור שהגישו יחדיו אדם טבע ודין, מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור, לגבי הרחבת התעשייה המזהמת במתחם בז”ן וקבע כי התוכנית להרחבת בז”ן תחזור לשולחנה של המועצה הארצית לתכנון ובניה בכדי להכין תכנית מפורטת של ההשפעה הסביבתית הצפויה כתוצאה מהרחבת מתחם בז”ן.

משמעות הדבר היא כי הרחבת מתחם בז”ן תעצר ולא יוספו מתקנים מזהמים מבלי שיאושרו לגביהם תוכנית המפרטות וההשלכות הסביבתיות של המהלך.

כזכור, מנהל התכנון אישר תוכנית להרחבת מתחם בזן, זאת למרות חריגות זיהום האוויר המתמשכות והפגיעה בתושבי חיפה והסביבה. על- פי סעיף 45 לחוק אוויר נקי, בסמכות המשרד להגנת הסביבה להוציא למפעל מזהם צו מנהלי ובו דרישות מפורטות שעליו לנקוט על מנת לצמצם את החריגות. צו כזה הוצא למתחם באוקטובר 2017, אך עם זאת החריגות נמשכו. באופן אבסורדי, למרות הצווים שהוצאו ולמרות החריגות החוזרות, אושרה התוכנית להרחבת בז”ן. בעקבות אישור התוכנית, הגיש אדם טבע ודין את הערעור לביהמ”ש העליון וארגוני הסביבה האחרים הצטרפו לעתירה.

עיקר הערעור נשען על כך כי אין תכנית מפורטת להרחבת בתי הזיקוק, הכוללת בין היתר מיפוי המצב הקיים מבחינת בינוי ומתקנים ומבחינת זיהום האוויר הכולל, פירוט של המצב העתידי והגבלת היקפי הפליטות המתוכננים מהמתחם.

פסק הדין אשר פורסם היום, קיבל את הערעור וקבע כי יש להחזיר את התכנית למועצה הארצית לתכנון ובנייה על מנת להכין תוכנית מפורטת של כל מתקן חדש שיוקם ולאמוד את ההשפעות הסביבתיות הצפויות מהרחבת מתחם בז”ן.

עו”ד לי-היא גולדנברג, ראש תחום כלכלה, סביבה ומשאבי טבע באדם טבע ודין: “בית המשפט העליון בא והסיר את הערפל מעל אחת התכניות הסטטוטוריות העמומות והבעייתיות שהיו לאחרונה ואשר התירה הרחבה בלתי מבוקרת של התעשייה המזהמת. בית המשפט הבין שלא ניתן לנתק את מתחם בזן מהלב הפועם של מפרץ חיפה וחצי מיליון התושבים שסובבים את המתחם. החלטה חשובה ביותר שמחזקת את ההלכה הפסוקה של בית המשפט בכל הנוגע לתכנון המפורט והחשיבות שלו בהגנה על בריאות הציבור.”

תמונה: ויקיפדיה, IdoZi

Print Friendly, PDF & Email
באופן אבסורדי, למרות הצווים שהוצאו ולמרות החריגות החוזרות, אושרה התוכנית להרחבת בז”ן.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן