לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דו”ח: זיהום אוויר ותחבורה ציבורית

זיהום אוויר מתחבורה מוביל לעלייה בתמותה, לפגיעה בבריאות ולנזק כלכלי.

זיהום האוויר מתחבורה בארץ הוא כ-20% מסך פליטת הזיהום, אך מהווה כ-90% מסך זיהום האוויר שאליו נחשפים בני האדם (בתוך הערים). סך הפליטות מתחבורה בישראל של פחמן דו-חמצני, גז החממה העיקרי איתו מתמודדת האנושות על רקע משבר האקלים, נאמד ב-27.3% מסך כל הפליטות של פחמן דו-חמצני.

מאז קום המדינה ועד שנת 2018, גדלה אוכלוסיית ישראל פי 10 בזמן שמספר כלי הרכב הפרטיים גדל פי 311 ומספר האוטובוסים גדל רק  פי 15. 

השילוב של כמות כלי הרכב על הכביש עם התנאים המטאורולוגיים המאפיינים את ישראל יוצר זיהום אוויר גבוה אשר פוגע במיוחד בבריאותם של מי שגרים בסמוך לצירי תנועה מרכזיים: הסיכון לתמותה כתוצאה מזיהום אוויר בקרב אנשים שגרים בקומות נמוכות בערים הגדולות בסמוך לצירי תחבורה ראשיים, גדול ב-14.4% בהשוואה לסיכון של אנשים הגרים בקומות גבוהות או לא בסמוך לצירי תחבורה ראשיים.

הסיכון לתמותה של אנשים הגרים בקרבת התחנה המרכזית בת”א גדול ב-23% (!) ביחס לאנשים המתגוררים הרחק מצירי תחבורה ראשיים.

הסיכון להחמרה בסימפטומים של ילדים חולי אסתמה גבוה ב-8.8% בקרב ילדים שגרים ליד צירי תחבורה ראשיים בהשוואה לילדים שגרים במרחב כפרי. המצב גרוע מכך אצל ילדים הגרים ליד התחנה המרכזית בת”א – הסיכון של ילדים אלו גבוה ב-12.1% (!) ביחס לילדים שגרים במרחב כפרי.

אומדן הנזק הכלכלי למשק בעקבות הפגיעה הבריאותית של זיהום האוויר הוא כ-8 מיליארד ש”ח בשנה.

כמו כן, ישנו פוטנציאל להפחתת 3 מיליון טון פחמן דו-חמצני, שהם כ-12% מסך ההפחתה הנדרשת לשם עמידה ביעד הלאומי, באמצעות צמצום הנסועה ברכב פרטי ב-20%, ייעול צריכת הדלק בתחבורה והחדרה של טכנולוגיות הנעה חלופיות (חשמל וגז).

מה נדרש לעשות:

  • הממשלה נדרשת לצמצם את השימוש ברכב פרטי שהינו התורם המשמעותי לזיהום האוויר – באמצעות קידום וייעול מערך התחבורה הציבורית ועידוד המעבר לאמצעי תנועה בני-קיימא: רכיבה על אופניים, הליכה ברגל, שימוש בתחבורה ציבורית.
  • הממשלה נדרשת לקדם תכנון ששם דגש על עירוב שימושים, בדגש על פיזור שטחי תעסוקה במרחב העירוני בקרבה מספקת לשטחי מגורים – למעשה פירוק של אזורי התעסוקה הגדולים ובכך צמצום הצורך הראשוני בתחבורה כלשהי.
  • הממשלה נדרשת למצוא מקורות אנרגיה חליפיים עבור תחבורה בדגש על שימוש בחשמל. נדגיש כי עידוד השימוש בגז אינו מספק כיוון שעדיין מדובר על אנרגיה לא מתחדשת ומזהמת.
  • הסבת האוטובוסים לחשמליים הינה פוטנציאל לשיפור מערכת התחבורה הציבורית בישראל, שסובלת מהזנחה של עשרות שנים ומתדמית בעייתית. על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, אוטובוס דיזל עירוני גורם נזק חיצוני מצטבר של 86 מיליון שקל בשנה בשל זיהום האוויר לו הוא גורם, לעומת 30 מיליון שקל בשנה מאוטובוס חשמלי. כיום פועלים בישראל 78 אוטובוסים חשמליים בלבד, שהם פחות מאחוז אחד מסך האוטובוסים בישראל.

המעבר לאוטובוסים חשמליים כולל חסמים ואתגרים משמעותיים, ובדו”ח זה אנו מציגים את הדרך והצעדים הנדרשים לקידום המעבר לאוטובוסים חשמליים, תוך התמודדות עם האתגרים השונים.

Print Friendly, PDF & Email
הסיכון לתמותה של אנשים הגרים בקרבת התחנה המרכזית בת”א גדול ב-23% (!) ביחס לאנשים המתגוררים הרחק מצירי תחבורה ראשיים.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

אוויר נקי יותר באופק

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, נקבע תאריך להפסקת פעילות היחידות הפחמיות המזהמות בתחנת הכוח אורות רבין – טיעונים שהצגנו בשימוע הציבורי שנערך לקראת חידוש היתר הפליטה תרמו לקבלת ההחלטה הצודקת

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

צדק תחבורתי

דוח צדק תחבורתי שלנו נכתב בשיתוף עם ארגון אזרחים למען הסביבה ומטרתו לקדם שוויון בנגישות בתחבורה בישראל – כך שהתועלות והמחירים הנובעים מהתחבורה בארץ יפוזרו באופן שווה בין אזורים גיאוגרפיים וקבוצות חברתיות.

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן