לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
Close this search box.
חיפוש
Close this search box.

המאבק על עמק ססגון

בקעת תמנע עשירה באוצרות טבע נופיים, גיאוגרפיים והיסטוריים, וצפון בקעת תמנע, המוכר כ”עמק ססגון”, הוא המקום היחידי באזור נותר בראשיתי ובתולי, ובנוסף הוא פתוח לציבור הרחב חינם. למרות זאת, החליט משרד התיירות להחריב את העמק ולבנות במקום מתחם מלונאות עצום שלמעשה יפקיע את העמק היפהפה הזה מהציבור הרחב ויהרוס אותו.

בשנת 2006 אישרה הוועדה המחוזית דרום את התכנית להקמת “קרית הנופש” הגדולה בישראל בעמק. שנתיים לאחר מכן, הגשנו עתירה בניסיון לעצור את הקמת המתחם, יחד עם קבוצת תושבים מהאזור. בסוף שנת 2008 קבע בית המשפט כי התכנית אושרה “תוך פגיעה חמורה בשלטון החוק”, והחזיר אותה לדיון חוזר בוועדה המחוזית כדי לבחון חלופות נוספות.

אך המאבק לא תם בזה. בשנת 2010 הגשנו עתירת חופש מידע לאחר שמרכז ההשקעות במשרד התמ”ת סירב לחשוף את כל פרטי האישור שעל בסיסו ניתן ליזם המלון בעמק ססגון מענק בסכום של 72 מיליון שקלים.

באותה שנה קבע סקר חלופות אובייקטיבי של הוועדה המחוזית דרום כי יש לעצור את תכנית בניית המלון בעמק ססגון משום ש”תהיה זו טעות חמורה להמשיך בהליך האישור של התכנית באתר המקורי ותפגע בנוף נדיר ברמה הלאומית” . הסקר בדק עשר חלופות שונות למלונאות בתמנע על פי 16 פרמטרים סביבתיים – נופיים ותיירותיים. הוועדה החליטה להתעלם מסקר החלופות שהיא בעצמה הזמינה והקמת מתחם המלונאות במתכונת מצומצמת.

בשנת 2011 עתרנו לבג”ץ כדי לבטל את המענק על סך 72 מיליון שקלים ששומר משרד התיירות עבור היזם. בעתירה ציינו כי האופן בו אושר המענק, רק ימים ספורים לפני החלטת בית משפט המחוזי בנוגע לעתיד תכנית המלונאות, מעלה חשש לחוסר תום לב ולשיקולים זרים. בית משפט העליון הורה למשרד התיירות לצמצם את המענק בתמורה לצמצום הפרויקט.

שנה לאחר מכן עתרנו שוב לבית המשפט המחוזי כדי לעצור שוב את התכנית בטענה שכל התהליך מאז ההחלטה הקודמת של בית המשפט היה לא אחר מאשר “הליך סרק חסר משמעות”.

כנראה שהצלחנו להרגיז מישהו, כי בשנת 2013 החליטה המדינה לתבוע אותנו על סך 15 מיליון שקלים בגלל שעצרנו את התכנית באמצעות בית המשפט. למעשה, מה שהמדינה ניסתה להגיד לנו מאוד ברור: “אמנם המדינה החליטה להקים מתחם מלונאות ‘תוך פגיעה חמורה בשלטון החוק’, אבל אם אדם טבע ודין לא היו מתערבים – אף אחד לא היה מגלה שזה נעשה במחשכים, ולכן אדם טבע ודין אשמים בזה”. אבסורד. לפחות היועץ המשפטי התעשת בעקבות הלחץ הציבורי הגדול שעוררה התביעה ההזויה הזאת, והורה לבטל אותה בשל “נסיבות מיוחדות”.

בשנת 2015 הודיע השר להגנת הסביבה דאז, אבי גבאי, כי לא ייבנה מלון בעמק ססגון וכי הוא הגיע להסכם עם קק”ל על רכישת השטח ופיצוי היזם. למרות ההודעה, משרד התיירות ממשיך במאמצים להרוס את עמק ססגון והוועדה המחוזית דרום מאשרת שוב את בניין המלון. שלושה חברי הוועדה הגישו ערר על ההחלטה.

בתחילת שנת 2017 עתרנו שוב לבג”ץ נגד משרד התיירות, הפעם משום שהמשרד שומר עבור היזם את המענק על סך 72 מיליון שקלים בניגוד לחוק. במקביל, צוות תכנוני-כלכלי ששכר המשרד להגנת הסביבה הוכיח כי ניתן להקים את מיזם המלונאות באתר אחר, סמוך למבואה הדרומית של פארק תמנע, מבלי שיהיה צורך להחריב את עמק ססגון. אנחנו, יחד עם ארגוני סביבה אחרים, חתמנו על התחייבות שלפיה לא נתנגד לתכנית שתעתיק את הבנייה מעמק ססגון למבואת פארק תמנע. משרד התיירות עדיין מתנגד לתכנית הזאת, למרות תמיכת המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים וגורמים נוספים.

Print Friendly, PDF & Email
כנראה שהצלחנו להרגיז מישהו, כי בשנת 2013 החליטה המדינה לתבוע אותנו על סך 15 מיליון שקלים בגלל שעצרנו את התכנית באמצעות בית המשפט.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן