לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מצילים את החופים – עכשיו!

כיצד הצעת החוק תגן על האינטרס של הציבור בחופים?

אין חולק כי אחד האזורים שבהם יש חשיבות מכרעת לבחינה מחדש של תכניות ישנות הוא רצועת החוף הצרה של מדינת ישראל. באזורים הסמוכים לחוף, שבהם הציבור מבלה, ושחשיבות ההגנה עליהם תלך ותגדל ככל שתגדל הצפיפות במדינת ישראל, חיוני במיוחד להבטיח כי המצב התכנוני יתאם את האינטרס הציבורי – שלא יוקמו חומות ומכשולים בין הערים לים, שבנייה חדשה בסמוך לחוף לא תרמוס ערכי טבע, ושרצועת החוף תישמר ככל הניתן לטובת הכלל.

בשנת 2004 עבר חוק החופים, שאוסר על בנייה בחופים. החוק מעולה, אבל יש לו בעיה אחת מאוד משמעותית: תכניות בנייה שאושרו לפני שנת 2004 יוכלו לצאת לפועל. מדובר בעשרות תכניות שחלקן נעשה בתקופה שחשיבות החוף לציבור לא הייתה ברורה, והם נתפסו כרצועה נדל”נית לפיתוח.

הצעת החוק שתעלה בקרוב תחייב בחינה מחודשת של כל התכניות הישנות, כדי לראות איזה מהם מתאימה גם לסטנדרטים הסביבתיים והציבוריים של ימינו.

כיצד הצעת החוק תגן על האינטרסים של היזמים?

ברור לנו שהצעת חוק שתפגע אנושות ביזמים לא תוכל להתקיים בשל ריבוי הלחצים על שרי הממשלה. לגבי התכניות שלגביהן נמצא כי נדרשת התאמה, הרי שזו תבוצע באמצעות הגשת תכניות חדשות לאותם אזורים, שיגבילו את הבנייה שתוכננה באיזורי החוף. כמו כן, הצעת החוק תאפשר מנגנון של פיצוי וניוד זכויות בנייה עבור קבלנים ויזמים שלא יוכלו לממש את תכניות הבנייה שאושרו בעבר, במלואן או בחלקן.

עודכן: יוני 2018

Print Friendly, PDF & Email
חיוני במיוחד להבטיח כי המצב התכנוני יתאם את האינטרס הציבורי – שלא יוקמו חומות ומכשולים בין הערים לים.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן