ניצחון במאבק לפינוי התחנה המרכזית

בעקבות עתירת אדם טבע ודין לבג"ץ, הודיעה תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה, כי היא מכריזה על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אויר זאת על פי חוק אויר נקי. עקב כך תאלץ עיריית תל אביב להציג בתוך חצי שנה תכנית פעולה מסודרת.

באזור התחנה המרכזית ממוקמת תחנת ניטור אשר מפעילה חברת התחנה המרכזית בתל אביב. בתחנה נמדדו מספר מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים (5.PM2) תחמוצות חנקן (NOx) וחנקן דו חמצני (NO2). על פי המדידות שבסמוך לתחנה המרכזית מתקבלים ערכי זיהום אוויר החורגים מהמותר על פי חוק אוויר נקי, וזאת במשך שנים רבות. זיהום אוויר זה, נובע מפליטות רבות של כלי רכב דיזל – אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות, הכוללים חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקי דיזל הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם.

לפני כחצי שנה עתרנו לבג"ץ וביקשנו ממנו להורות לשרה להגנת הסביבה לנמק, מדוע היא אינה עושה שימוש בסמכותה מכוח חוק אוויר נקי ומכריזה על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר. בעתירה נכתב בין היתר כי "יש להורות לשרה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אויר. זאת, לאחר שפניות שלנו לשרה להפעיל את סמכותה על פי חוק אויר נקי  ולהכריז על האזור שסובל כבר שנים מחריגות חמורות במדד הזיהום אולם פניותינו – לא נענו". המדינה השיבה לעתירה כי משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו מקדמים תכניות לפינוי הדרגתי של התחנה עד שנת 2026. על פי תכנית זו, עד סוף 2023 יוסטו קווי אוטובוסים למסופי תחבורה אחרים. 

ובכל זאת, ניכר כי הלחץ שהופעל על השרה עשה את שלו. השרה פרסמה להערות הציבור בחודש אוגוסט את טיוטת הכרזה על אזור נפגע זיהום אוויר לפי חוק אוויר נקי, התשס"ח-2008. בטיוטה נכתב כי התוכנית שגיבשו משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו "מחייבת פירוט נוסף, וכן מחויבות ברורה של הצדדים הנוגעים לעניין… נדרש היה לקבוע אבני דרך מפורטות יותר להגעה ליעדים המצוינים בתוכנית, לרבות מעבר לתחבורה חשמלית בקווים החולפים בסמוך לתחנה המרכזית ויוצאים מהתחנה ומגיעים אליה, קביעת הגורמים האחראים ליישום כל אחד מהשלבים, וכן פירוט התקציבים הנדרשים ומקורם."

במכתב ששלחה לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, כתבה השרה כי "לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים, לרבות המסמכים והמידע אודות הצעדים המתוכננים על ידי העירייה ועל ידי משרד התחבורה שעיקרם בהפחתת היקף הפעילות של התחבורה הציבורית המגיעה לאזור התחנה המרכזית בתל אביב, במטרה להוריד את זיהום האוויר הקשה באזור, מצאתי שיש מקום להפעיל את סמכותי לפי סעיף 11 לחוק אוויר נקי, התשס"ח – 2008 ולהכריז על אזור נפגע זיהום אוויר". היום, הוציא המשרד להגנת הסביבה הודעה כי ההכרזה תיחתם בימים הקרובים. משמעות הדבר היא כי לאחר שהשרה תחתום על הכרזה זו , תהיה עיריית תל אביב-יפו מחויבת להגיש תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר בתוך שישה חודשים.

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, הגיב להכרזת השרה: "אנו מברכים את השרה על המהלך החשוב וההכרחי למען תושבי האזור ולמען צדק סביבתי ואקלימי"

עו"ד עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין: "אנו מברכים את השרה על המהלך החשוב וההכרחי למען תושבי האזור ולמען צדק סביבתי ואקלימי"

מאמרים קשורים

אקלים בתכנון – עתיד בר קיימא לנו ולדורות הבאים

מאפייניה הייחודיים של ישראל הופכים אותה לפגיעה במיוחד למשבר האקלים, בעוד מערכת התכנון מתעכבת בהבנת גודל השעה ואינה מטמיעה את השינויים הנדרשים. לאחר שבחנו כלי רגולציה משפטיים ותכנוניים מהעולם, התאמנו אותם לישראל וגיבשנו סל המלצות עבור היערכות למשבר האקלים במסגרת מערכת התכנון

למאמר המלא

ביטחון לאומי = ביטחון סביבתי

היום ברור מתמיד שהשמירה על הביטחון הסביבתי שלנו היא שמירה על הביטחון הלאומי. הגנה על הסביבה היא הגנה קיומית, אסטרטגית – חלק מההגנה על הביטחון האישי שלנו. אנו פועלים מזה שנים לקידום חזון אחר לישראל – של חוסן אקלימי ואנרגטי, ביטחון תזונתי ושיקום מקורות המים הטבעיים.

הצטרפו אלינו ותרמו עכשיו, כדי להפוך את החזון למציאות

דילוג לתוכן