לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דרישה להפסקה מיידית של הפגיעה בעצים מוגנים וערכי טבע בתע"ש רמת השרון

פנינו באופן דחוף אל מנהל רמ"י ואל מנכ"ל חברת אלביט בדרישה לעצירת עבודות בלתי-חוקיות לחישוף השטח וחיסול העצים והצמחייה במתחם תע"ש רמת השרון. העבודות מובילות לפגיעה אנושה במערכת אקולוגית נדירה, בעצים מוגנים ובערכי טבע

בשעה שאנו ממתינים לניהול דיון בעניין הערעור שלנו כנגד תכנית הענק המתוכננת באזור תע"ש השרון לשעבר, נחרדנו לגלות כי באזור כבר החלו עבודות לחישוף השטח וחיסול העצים והצמחייה. מדובר בעבודות מאסיביות הנעשות באמצעות כלים כבדים, שפשוט משמידים את כל המערכת האקולוגית הערכית במיוחד אשר קיימת בשטח זה, של עצים מוגנים לצד ריכוז גדול במיוחד ונדיר של ערכי טבע. זהו שריד אחרון לנוף טבעי רציף ומשמעותי, אשר שרד את הפיתוח המאסיבי שעבר אזור השרון מאז קום המדינה בזכות היותו חלק מהשטח הסגור של מפעל התע"ש .

עבודות החישוף גורמות נזק בלתי הפיך לעצים ולערכי הטבע, ומהוות על פניהן ניסיון לסכל מתן סעד משפטי אפקטיבי בערעור תלוי ועומד שהוגש על ידנו נגד אישור תכנית הבניה האמורה. בערעור זה, אנו דורשים להגן על ערכי הטבע בשטח ולטפל באופן נאות בזיהום הקרקע הכבד שנגרם בו בשל פעילות התעשייה הצבאית לאורך עשרות רבות של שנים. 

אנו יודעים בבירור כי ערכיותו של השטח שבו בוצעו העבודות הינה ידועה ומוכרת. זהו 'אזור בעל ערכיות אקולוגית גבוהה', ולפיכך יש צורך באישור רשות הטבע והגנים (רט"ג) לעבודות בשטחים אלו, המוגדרים כערכי טבע מוגנים. למיטב ידיעתנו, לא ניתן אישור מצד רט"ג לעבודות האלו, ועל כן הן מהוות הפרה בוטה של חוק הגנים והשמורות, עברה שדינה שלוש שנות מאסר על פי חוק זה.

כמו כן, למיטב ידיעתנו לא קיים גם אישור מפקיד היערות לפגיעה בעצים מוגנים בשטח, אלא רק היתר מתחילת השנה לכריתת עצי שיטה כחלחלה. פגיעה בעצים בוגרים ללא הבחנה בין סוגי העץ, כפי שקרה במקרה שלנו, עומדת בסתירה מוחלטת לפקודת היערות, לפיה כל פגיעה בעץ בודד מחייבת היתר מפקיד היערות. דינה של הפרת פקודה זו הינו חצי שנת מאסר.

ועוד, קיימות ראיות לכך כי העבודות מבוצעות ללא תיאום עם המשרד להגנת הסביבה, בניגוד לשלביות נהלי העבודה המקובלים, וכן תוך סכנה ממשית לפיצוצים של חומרים מסוכנים וללא התייחסות למטרדים סביבתיים. היעדר התיאום עם המשרד להגנת הסביבה מעיד על כך שהעבודות האמורות אינן מתבצעות כחלק מטיהור זיהום הקרקע בשטח, שכן המשרד הוא הגורם המקצועי הממונה מכח החוק על הטיפול בזיהומים אלו.

בשל כל זאת, פנינו באופן דחוף אל מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ואל מנכ"ל חברת אלביט, אשר רכשה את תע"ש מערכות ב-2018 והיא האחראית על ביצוע העבודות. התרענו בפניהם כי עליהם לפעול לעצירת העבודות באופן מיידי; במידה ולא יופסקו העבודות בשטח התוכנית – ניאלץ לפנות לבית המשפט העליון בבקשה לצו להפסקת העבודות, וכן בדרישה לחקירת והענשת האחראים לכך.

עצי אקליפטוס שנפגעו במהלך העבודות בתע"ש רמת השרון. צילום: ד״ר אריאל שמולדר
עצי אקליפטוס שנפגעו במהלך העבודות בתע"ש רמת השרון. צילום: ד״ר אריאל שמולדר
עצי אקליפטוס שנפגעו במהלך העבודות בתע"ש רמת השרון. צילום: ד״ר אריאל שמולדר
השטח שעבר חישוף בתע"ש רמת השרון. צילום: ד״ר אריאל שמולדר
Print Friendly, PDF & Email
בערעור שהגשנו כנגד תכנית הענק המתוכננת באזור, אנו דורשים להגן על ערכי הטבע בשטח ולטפל באופן נאות בזיהום הקרקע הכבד שנגרם בו בשל פעילות התעשייה הצבאית לאורך עשרות רבות של שנים.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן