לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נחלצים להגנת 6,000 עצי זית עתיקים בשדה אילן

פנינו במכתב דחוף לפקיד היערות של מחוז צפון, בעניין היתר כריתה שניתן ליותר מ-6,000 עצי זית בעלי ערך היסטורי ותרבותי בשדה אילן

אנחנו מנסים למנוע את מימושה של החלטת פקיד היערות של מחוז צפון, אשר נתן היתר לכריתתם של 6,100 עצי זית עתיקים בשדה אילן בסמוך לעיר נוף הגליל. ההיתר, שנכנס לתוקפו בינואר השנה, הוקפא בשל המחאה הציבורית הנרחבת שקמה בעקבות מתן ההיתר. עם זאת, הופתענו לגלות ש-200 עצי זית כבר נכרתו!

בישראל נשברים בכל שנה שיאי כריתת העצים, למרות שהחוק מתנה את כריתתם בקבלת היתר כריתה מפקיד היערות. זאת, למרות שעצים הינם האמצעי הנגיש, הזול והזמין ביותר להעלאת איכות החיים העירונית, כמו גם ההערכות לשינוי אקלים; עצים בוגרים מובילים לצמצום פליטת גזי החממה הלא מבוקרת לאטמוספרה, סופחים מזהמים שונים, מספקים צל ומסייעים להורדת הטמפרטורה המקומית ולצמצום תופעת אי החום העירוני. במקרה של שדה אילן, מדובר בעצי זית עתיקים, בעלי ערך היסטורי ותרבותי – אשר נעשתה פנייה להצלתם גם מטעם המועצה לשימור אתרים.

לא ברור מהי הסיבה למתן היתר הכריתה ההרסני הזה. בהיתר הכריתה מצוינת סיבת הכריתה כ"הכשרה חקלאית", אולם לנו לא מוכרים מיזמים חקלאיים כלשהם של העיר נוף הגליל. מבירור שערכנו עלה כי בשטח מתוכננת חווה סולארית, כלומר הצבת פנלים פוטו-וולטאים. אם אכן הדבר נכון, הרי ששימוש זה עומד בסתירה מוחלטת לסיבה הרשמית, הכתובה בהיתר של הכריתה המתוכננת. אין זה ראוי כלל ועיקר שעצי זית עתיקים, בעלי ערך תרבותי וחקלאי, ייכרתו לשם הצבת הפנלים: מן הראוי היה לאתר שטחים פחות ערכיים עבור מיזם החווה הסולארית ולא לפתחה על חשבון ערכי הטבע והתרבות הנדירים האלה.

חייבים להגן על העצים שלנו.

הם משאב חיוני ואמצעי אידיאלי להיערכות למשבר האקלים. מעבר לכך – אסור להתעלם מהערך התרבותי וההיסטורי שלהם. לכן פנינו באופן דחוף אל פקיד היערות, תוך שאנו דורשים תשובות לגבי הסיבות להיתר ומפצירים בו לשקול מחדש את עצם היתר הכריתה. במקביל, אנחנו גם ממשיכים לקדם את חוק העצים המתקדם שלנו בממשלה ובכנסת. 

Print Friendly, PDF & Email
עצים בוגרים מובילים לצמצום פליטת גזי החממה הלא מבוקרת לאטמוספרה, סופחים מזהמים שונים, מספקים צל ומסייעים להורדת הטמפרטורה המקומית ולצמצום תופעת אי החום העירוני.

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן