לוגו אדם טבע ודין
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עתרנו לבג"ץ לפינוי התחנה המרכזית בתל אביב

ככה עושים צדק סביבתי! הגשנו עתירה תקדימית נגד השרה להגנת הסביבה.

בעתירה, אנו מבקשים מבג"צ להורות לשרה להכריז על איזור התחנה המרכזית בתל אביב כנפגע זיהום אויר, בשל החריגות החמורות במדד זיהום האוויר מהן סובלים אלפי תושבי שכונת נווה שאנן.

הכרזה על אזור התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר תחייב את עיריית תל אביב-יפו, בתוך שישה חודשים, להכין תוכנית פעולה כוללנית לנקיטת האמצעים בתחומה, לשם צמצום ומניעת הזיהום באזור לרבות הוראות בדבר ניהול והסדרת התחבורה בתחומה.

במשך עשרות שנים מתקיים באזור התחנה המרכזית בתל אביב-יפו מפגע סביבתי ובריאותי כרוני ומתמשך של זיהום אוויר תחבורתי מזיק לבריאות. מחוות דעתו של ד"ר אריה ונגר, ראש תחום אוויר ואנרגיה שלנו, ניתן לראות בבירור כי באזור התחנה המרכזית ישנן חריגות מערכי הסביבה של מזהמי אוויר מסוכנים. באיזור קיים שילוב של ריכוזים גבוהים וחריגים של שני מזהמי אוויר מסוכנים, המגבירים את הפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה.

גם בתקופת הקורונה בשנים 2020-2021 שהתאפיינו בשלושה סגרים ובצמצום ניכר בפעילות התחבורה הציבורית עקב משבר הקורונה, נמדדו ערכים גבוהים ובלתי בריאים בגבול התקן. משבר הקורונה הביא לירידה של עשרות אחוזים בזיהום האוויר בארץ. על אף הירידה בריכוזים, גם בשנת 2020, כמו בכל קודמותיה, נתוני הניטור בתחנת הניטור הסמוכה לתחנה המרכזית, היו הגבוהים ביותר בארץ והותירו את אזור התחנה המרכזית מוכה זיהום אוויר.

כל יום בו השרה להגנת הסביבה, אינה מפעילה את סמכותה, היא חוטאת לתפקידה ומרוקנת מתוכן את תכליתו של חוק אוויר נקי.

חשוב להדגיש כי מדובר בעתירה תקדימית, מכיוון שעד כה לא נעשה שימוש בסעיף המדובר בחוק אוויר נקי. ככל שלא ייעשה שימוש בכלי החשוב הזה, גם במקרה כה מובהק של זיהום אוויר חמור ומתמשך ולאור גרירת רגליה של עיריית תל אביב בנושא, ייחשב הסעיף כאות מתה.

Print Friendly, PDF & Email
במשך עשרות שנים מתקיים באזור התחנה המרכזית בתל אביב-יפו מפגע סביבתי ובריאותי כרוני ומתמשך של זיהום אוויר תחבורתי מזיק לבריאות. 

מאמרים קשורים

הסכם פשרה ראשון מסוגו בעניין זיהום הקרקע בתל השומר

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו בין אדם טבע ודין למדינה בעתירה שאנו מנהלים בעניין תוכניות הבניה בתל השומר. על פי ההסכם שהשגנו, המדינה מתחייבת לנקוט בשורה של צעדים תקדימיים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בציבור הרחב בשל זיהום הקרקע והמים במקום. 

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא

חשוב, נכון?!

ישראל ממשיכה להתנהל בהפקרות אקלימית וסביבתית, ואנחנו פועלים כל העת לעיצוב המדיניות והחקיקה הסביבתית בישראל.

רק בעזרת תמיכתך נצליח לשנות את המציאות ולקדם היערכות אמיתית לנזקים.

דילוג לתוכן